Rodzinne wieczory z planszówkami - poznaj gry, które łączą pokolenia

Rodzinny wieczór z planszówkami? To idealny przepis na wyjątkowy czas w gronie najbliższych. Gry planszowe to rozrywka dla małych i dużych – dla dzieci, dorosłych, seniorów. To moc pozytywnych emocji i trening umysłu. To nie koniec zalet. Podczas rozgrywek, pojawią się nieoczekiwane zwroty akcji, nuda zniknie, a każda z osób będzie w 100% zaangażowana. Czego chcieć więcej! A jakie planszówki szczególnie sprawdzą się podczas wspólnych wieczorów?
Dlaczego warto grać w planszówki z rodziną?
Planszówki to coś więcej niż tylko rozrywka. Wspólne granie wzmacnia więzi rodzinne i uczy współpracy, a także zdrowej rywalizacji. Podczas rozgrywek dzieci mogą rozwijać umiejętności logicznego myślenia i koncentrację, a dorośli – odstresować się po całym dniu. Planszówki sprzyjają również rozmowie i budują poczucie wspólnoty, bo każdy uczestnik ma w nich swoje ważne miejsce. To świetna okazja, by oderwać się od ekranów, spędzić czas „tu i teraz” i stworzyć rodzinne rytuały, które na długo pozostaną w pamięci.
Kroniki zamku Avel
Kroniki zamku Avel to kooperacyjna gra planszowa, w której wiele się dzieje. Każdy z graczy rozwija własną postać, gromadzi i ulepsza ekwipunek, walczy z potworami. Na kafelkowej planszy nie brakuje też wyjątkowych miejsc, które dają nowe możliwości. Podczas pobytu w Kamiennych kręgach, gracz może uzyskać księżycową pieczęć i zablokować leżę potwora, na Targowisku sprzedać żeton ekwipunku lub zyskać dodatkowy ekwipunek. W Kamieniołomach natomiast zlecić wykonanie murów obronnych zamku. Bohater może także odpocząć i uzyskać znaczniki wytrzymałości. Opcji jest wiele, a to sprawia, że każdy z graczy jest w pełni zaangażowany i dba o to, by jak najlepiej przygotować się na ostateczne starcie.
Drużyna ma także jeden nadrzędny cel. Gdy nadejdzie czas, potwory wraz ze strasznym Monstrum, zbliżą się do zamku. Wspólnym zadaniem graczy będzie powstrzymanie czarnych sił, zadanie obrażeń, dzięki którym potwory zostaną unicestwione, a w krainie Avel znów zapanuje spokój.
Kroniki zamku Avel to gra na nieco dłuższe wieczory w rodzinnym gronie. Jest to planszówka kooperacyjna, w której nie ma elementów rywalizacji - cała drużyna wspólnie dąży do tego, by unicestwić potwory. Taka planszówka to moc emocji, ale też budowa relacji i praca w grupie.
Everdell
Everdell to planszówka przygodowa oparta o mechanikę delegowania pracowników. Gra wyróżnia się estetyką i bardzo przyjemną fabułą - mamy leśną polanę, Wieczne drzewo i sympatyczne stworzenia. A na czym polega rozgrywka?
Jedną z akcji jest delegowanie postaci na polę akcji. W zależności od danego pola, gracz pozyskuje surowce, np. żywicę lub gałązki, a także korzysta z dodatkowych możliwości, np. z opcji odrzucenia kart z ręki. Co ważne, niektóre pola mogą być zablokowane przez innych graczy bądź wymagać opłaty. Trzeba więc dobrze przemyśleć swój wybór.
Oprócz delegowania pracowników, gracze zagrywają kartami - mogą to być karty z ręki bądź odkryte karty łąki. Aby wykonać taką akcję, należy uregulować podane koszty - a w zamian zyskać bonusy i stworzyć własne miasto.
Kolejna z możliwości to przygotowanie do nowej pory roku. W przypadku takiej akcji wszyscy pracownicy wracają do gracza, pojawiają się również nowi robotnicy. Rozgrywający staje przed kolejnymi wyzwaniami, ale otwierają się przed nim także nowe możliwości.
Na koniec gry zliczane są punkty - wygrywa osoba, która zdobędzie największą liczbę. Everdell to gwarancja dobrej zabawy, a przy okazji możliwość wypróbowania kilku ważnych umiejętności.
Wsiąść do pociągu: Europa
Wsiąść do pociągu: Europa to wspaniała podróż do różnych zakątków naszego kontynentu, a także walka o tytuł kolejowego magnata. Podczas rozgrywki, gracze
dobierają karty wagonów lub lokomotyw, a po wyłożeniu odpowiednich kart, budują połączenia między miastami. Budowa połączeń polega na ułożeniu kolorowych wagoników w odpowiednim miejscu.
Kolejna wśród możliwych akcji to dobranie dodatkowych biletów - ale uwaga, niezrealizowane bilety skutkują ujemnymi punktami na koniec gry. Ostatnia z opcji to budowa dworca - dworcami także warto zarządzać w przemyślany sposób. Za każdy dworzec, który nie został wybudowany, gracz na koniec gry otrzymuje dodatkowe punkty.
Wsiąść do pociągu: Europa to gra z elementami rywalizacji, wygrywa gracz, który uzyska największą liczbę punktów. Warto więc skupić się nie tylko na dobrej zabawie, ale też na zarządzaniu budową połączeń kolejowych.
BrainBox - Nauka
BrainBox: Nauka to karcianka, która wprowadzi Was w świat anatomii, chemii, biologii i innych dziedzin. W grze pojawiają się pytania o części roślin, materiały - na przykład plastik, łańcuch pokarmowy, serce i układ krążenia oraz wiele innych zagadnień. A na czym dokładnie polega gra? Zasady są bardzo proste. Mamy tutaj trzy elementy: dwustronne karty, klepsydrę i kości. Skupmy się na talii kart. Po jednej stronie karty znajdują się różnego typu informacje, ilustracje i wskazówki. Druga strona to pytania dotyczące strony pierwszej.
Gracz ustawia klepsydrę i zapoznaje się z pierwszą stroną karty. Gdy czas się skończy, przekazuje kartę innemu graczowi i przerzuca kości. Następnie odpowiada na pytanie znajdujące się pod wyrzuconą liczbą oczek. Poprawna odpowiedź punkt - nieprawidłowa brak punktów.
Gra to świetna zabawa dla całej rodziny, seniorzy stymulują pamięć, dzieci i młodzież uczą się nowych rzeczy, a dorośli odświeżają informacje.
Co ważne, dostępne są także inne wersje BrainBoxów, na przykład Brainbox: Piłka nożna, Brain Box: Świat, Brainbox: Polska.
Podaj dalej!
Podaj dalej! to rysunkowa wersja głuchego telefonu. Gracze ilustrują hasła, odgadują co na myśli miała inna osoba, wymieniają się szkicownikami. Ale zacznijmy od początku.
Każdy z graczy otrzymuje szkicownik i losuje hasło - nikomu go nie zdradza. Czas start! Każda z osób ilustruje w swoim szkicowniku wylosowane hasło. Gdy wszyscy skończą, rozpoczyna się kolejny etap gry. Szkicownik należy zamknąć i przekazać osobie po prawej stronie. Nowi właściciele otwierają notesiki, przypatrują się ilustracji i, na kolejnej stronie szkicownika, zapisują, co (ich zdaniem), przedstawia rysunek. Gdy wszystkie odpowiedzi będą zapisane, znów następuje wymiana szkicowników. Tym razem nowy właściciel odczytuje zapisane przez poprzednika hasło i ilustruje je.
Wymiana odbywa się do momentu, w którym każdy ze szkicowników wróci do pierwszego własciciela. Gdy każdy otrzyma swój notatnik, następuje prezentacja haseł. Każda z osób prezentuje, co przedstawiała pierwsza ilustracja, jak zinterpretował ją kolejny właściciel, jak zilustrowała ją kolejna osoba itp.
Sprawdźcie, czy hasło wyjściowe pozostało tym samym, czy przeszło transformację w coś zupełnie innego. Prezentacja rysunków i ich interpretacji z pewnością dostarczy wielu pozytywnych emocji.
Inne propozycje gier rodzinnych
Gry wymienione powyżej to zaledwie część propozycji. Wybór planszówek jest bardzo duży - skusić się można na gry przygodowe, rozwijające kreatywność, strategiczne, karciane i wiele, wiele innych. Poniżej kilka dodatkowych tytułów:
- Tajemnica w 5 minut - idealna dla rodzin lubiących zagadki detektywistyczne.
- Trekking przez historię - to prawdziwa podróż przez epoki, która spodoba się osobom lubiącym historię.
- Apiary - to świat, w którym cywilizację tworzą pszczoły robotnice. Gra na nieco dłuższe wieczory, w której ważna jest dobra strategia.
- Dobble - przyjemna i dynamiczna karcianka, w której trzeba szybko znaleźć identyczne symbole znajdujące się na różnych kartach.
- Dinokalipsa - przenosimy się w świat dinozaurów, które nie mają łatwo. Muszą stawić czoła katastrofom naturalnym, drapieżnym i emocjonalnym.
- Dixit Odyseja - to gra karciana, w której narrator (po kolei zostaje nim każdy z graczy) opisuje surrealistyczne ilustracje. Zadaniem pozostałych graczy jest rozszyfrowanie, co przedstawia obraz opisywany przez narratora.
Podsumowanie
Rodzinne gry planszowe to idealna propozycja na wspólny wieczór. Rozgrywki stymulują rozmowę, ułatwiają budowę relacji i sprawiają, że każdy ma lepsze samopoczucie. Wybór gier na rodzinne wieczory jest bardzo duży, wśród popularnych tytułów znajdują się Kroniki zamku Avel, Podaj dalej!, Wsiąść do pociągu: Europa, Everdell, Brainbox: Nauka. Warto od czasu do czasu zdecydować się na grę w planszówki z bliskimi. Udanej zabawy.
