wsiasc-do-pociagu-europa-jak-grac

18

wrz

Wsiąść do pociągu Europa – jak grać?

Wsiąść do pociągu Europa to gra planszowa, a mówiąc dokładniej, planszówko-karcianka, która cieszy się niesłabnącą popularnością. To bestseller, który błyskawicznie znika z magazynów, idealna propozycja dla dużych i małych. A jak grać w topową planszówkę? Mamy dla Ciebie instrukcję. Spokojnie, zasady Wsiąść do pociągu Europa są bardzo proste i z pewnością zrozumiesz je w lot. Gotowy na wielką podróż po Europie? Trzymamy kciuki!

Wsiąść do pociągu Europa: przygotowanie do gry

Na początek sprawdźmy, co znajduje się w pudełku. Mamy tutaj następujące elementy: 

  1. Plansza przedstawiająca mapę Europy.
  2. 240 wagoników.
  3. 15 kolorowych dworców (po 3 w jednym kolorze).
  4. Znaczniki punktacji. 
  5. 158 kart, na które składają się: 
    • 110 kart wagonów i 14 lokomotyw,
    • 46 kart biletów: 6 biletów tras długich (z niebieskim tłem), 40 biletów typowych tras,
    • 1 karta podsumowania,
    • 1 Europejski ekspres – który stanowi premię za zbudowanie najdłuższej trasy.

Przejdźmy do przygotowania rozgrywki. 

  1. Rozłóż planszę na stole lub na podłodze – tak, by każdy gracz miał do niej dostęp.
  2. Każdy z graczy powinien otrzymać zestaw w postaci:
    • 45 wagonów,
    • znacznika punktacji, 
    • 3 dworców w takim samym kolorze.
  3. Kolejny krok to przygotowanie talii kart lokomotyw i wagonów. Potasuj karty i rozdaj każdemu z graczy po 4 sztuki. Stos pozostałych kart połóż przy planszy. Następnie pobierz 5 wierzchnich kart ze stosu i rozłóż obok planszy – tak, by widziała je każda z osób. 
  4. Teraz zajmij się talią kart biletów tras długich. Dokładnie potasuj karty i rozdaj po jednej każdemu z graczy. 
  5. Następnie potasuj talię kart biletów tras typowych i rozdaj każdemu z graczy po 3 sztuki. 
  6. Pozostałe karty biletów schowaj do pudełka, nie będą już potrzebne. 
  7. Każdy z graczy zapoznaje się z otrzymanymi kartami biletów i zatrzymuje co najmniej dwa z nich (może więcej), resztę odkłada do pudełka. Gracz może zatrzymać zarówno bilety tras długich, jak i standardowych. Co ważne, nikt nikomu nie pokazuje swoich kart. 
  8. Każdy z graczy ustawia znacznik punktacji na polu startowym. 
  9. Rozpoczyna się walka o tytuł kolejowego magnata. 

Wsiąść do pociągu Europa instrukcja

Gdy już przygotujesz planszę, a każdy z graczy otrzyma swój zestaw, rozpocznie się wielka rozgrywka. Gracz, podczas swojej tury, może wykonać jedną z 4 akcji, do wyboru pozostają:

  1. Dobranie 2 kart wagonów lub jednej karty lokomotywy.
  2. Utworzenie połączenia między dwoma miastami.
  3. Dobranie trzech kart biletów – z dobranych kart gracz musi zatrzymać przynajmniej jedną.
  4. Budowa dworca w dowolnym mieście, w którym nie ma jeszcze dworca. 

Wsiąść do pociągu Europa – jak grać?

Przyjrzyjmy się bliżej każdej z akcji, które może w swojej turze przeprowadzić gracz.

Dobranie kart wagonów lub lokomotywy 

Gracz może dobrać dwie karty wagonów lub kartę lokomotywy – wybiera je spośród kart ułożonych przy planszy bądź ze stosu znajdującego się na środku stołu. Karty wagonów mają różne kolory i odpowiadają kolorom zaznaczonych na planszy tras.

Jeśli gracz dobierze karty, które znajdują się przy planszy, na ich miejscu układa nowe – ze stosu kart. Karty lokomotyw mają nieco inne zasady. Przede wszystkim, mogą zastąpić dowolny wagon. Po drugie, jeśli obok planszy znajduje się karta lokomotywy i gracz wybiera właśnie ją, nie może w danej turze dobrać więcej kart. Jeśli natomiast lokomotywa trafi do gracza, podczas dobierania kart ze stosu, liczy się ona jako jedna z dwóch kart. Uwaga! Jeśli w danym momencie przy planszy znajdują się 3 odkryte karty lokomotyw, należy zabrać wszystkie 5 kart i na ich miejsce wyłożyć nowe. 

Budowa połączeń między miastami 

Na planszy zaznaczone są trasy i połączenia między miastami. Każdą trasę tworzy określona liczba wagonów w konkretnym kolorze. Gracz może zbudować połączenie, jeśli dysponuje kartami, które pod kątem liczby i koloru pasują do danej trasy. Lokomotywa zastępuje dowolną kartę wagonu. Po utworzeniu połączenia, gracz sprawdza, ile punktów udało mu się uzyskać i przesuwa znacznik punktacji. Następnie układa wagoniki na odpowiednich polach. Uwaga! Gracz może stworzyć połączenie między dowolnymi miastami. Połączenie musi być zbudowane w całości – jeśli składa się z trzech pól, gracz musi zagrać trzema kartami. Na planszy pojawiają się również połączenia podwójne – gracz nie może zająć obu. 

Promy i tunele 

Gracz może także zająć tunel lub prom. W przypadku takich akcji, panują nieco inne zasady.

Promy

Promy to szare pola, które przebiegają przez wodę i są dodatkowo oznaczone symbolem lokomotywy. Gracz chcący skorzystać z promu, musi zagrać tyle kart lokomotywy, ile znajduje się na planszy oraz karty wagonów w odpowiedniej liczbie i kolorze.

Tunele 

Tunele oznaczone są specjalnym obramowaniem. W jaki sposób można zająć tunel? 

  • Gracz zagrywa karty w kolorze odpowiadającym zajmowanej trasie.
  • Następnie dobiera trzy karty z zakrytego stosu kart.
  • Za każdy, znajdujący się w dobranych kartach wagon, który kolorem odpowiada zagranej karcie, gracz musi zagrać kartą z ręki (lokomotywą lub wagonem w takim samym kolorze, co zajmowana trasa).

Załóżmy, że zajmujesz trasę niebieską. Zagrywasz dwie niebieskie karty. Dobierasz trzy karty ze stosu kart, trafiają Ci się: jedna karta czerwona, jedna niebieska i jedna zielona. W takiej sytuacji musisz zagrać jeszcze jedną niebieską kartę z ręki.  A co jeśli gracz nie ma odpowiednich kart? W takim przypadku kończy turę, zabiera zagrane karty i nie zajmuje tunelu.

Dobór biletu 

Kolejną z akcji, którą może przeprowadzić gracz, jest dobór biletu. Jeśli gracz zdecyduje się na taką zagrywkę, dobiera trzy karty ze stosu biletów. Z dobranych kart musi zachować co najmniej jedną. Gracz podejmuje decyzję od razu, dobranych kart nie może odrzucić w późniejszych etapach gry. Na koniec gry – jeśli gracz zrealizował wskazane na bilecie trasy – uzyskuje punkty. Jeśli jednak nie uda mu się zrealizować połączeń, punkty są odejmowane. 

Budowa dworca 

Budowa dworca to kolejna z akcji. We wcześniejszych wersjach Wsiąść do pociągu gracze nie mieli takiej możliwości. Aby wybudować pierwszy dworzec, gracz musi zagrać kartę w dowolnym kolorze i umieścić dworzec we właściwym miejscu. Aby wybudować drugi dworzec, niezbędne są już dwie karty w tym samym kolorze, trzeci dworzec to trzy karty w takim samym kolorze. Budowa dworca sprawa, że gracz może wykorzystać połączenie należące do innego gracza – może to jednak zrobić tylko jeden raz.  To już wszystkie zasady obowiązujące w grze. Pozostaje jeszcze jedna kwestia – kto wygrywa? 

Wsiąść do pociągu Europa: punktacja 

W jaki sposób liczone są punkty? Pod uwagę brane są różne czynniki, w końcu na tytuł kolejowego magnata trzeba zasłużyć. 

  1. Punkty za zrealizowane połączania, które gracze podliczają na bieżąco. 
  2. Sumowane są także punkty za zrealizowane połączenia z biletów. Na każdym bilecie znajduje się informacja o liczbie punktów – za zrealizowane połączenia gracz otrzymuje punkty, za niezrealizowane, punkty są odejmowane. 
  3. Gracz otrzymuje 4 dodatkowe punkty za każdy niewybudowany dworzec.
  4. Osoba, która zbudowała najdłuższe połączenie, otrzymuje premię za Europejski Ekspres. 

Teraz już wiadomo, kto został kolejowym magnatem. Zwycięzcy serdecznie gratulujemy. 

Wsiąść do pociągu Europa: dodatki

Fani Wsiąść do pociągu mogą także sięgnąć po dodatki, które wprowadzają do rozgrywki nowe elementy. W tym miejscu nie możemy nie wspomnieć o Wsiąść do pociągu Europa 1912. Rozszerzenie, choć to niewielkie pudełko, zawiera kilka bardzo ciekawych elementów, są to: 

  • nowe bilety,
  • trzy alternatywne tryby rozgrywki,
  • rozszerzenie w postaci zajezdni i magazynów. 

Taki dodatek sprawi, że rozgrywki nabiorą nieco innego charakteru i dadzą jeszcze większą frajdę. No nic, na koniec pozostaje nam życzyć wszystkim przedniej zabawy i oczywiście jak najdłuższych połączeń kolejowych. 

Ostatnie

Wpisy