
18
Wsiąść do pociągu Europa – jak grać?
Wsiąść do pociągu Europa to gra planszowa, a mówiąc dokładniej, planszówko-karcianka, która cieszy się niesłabnącą popularnością. To bestseller, który błyskawicznie znika z magazynów, idealna propozycja dla dużych i małych. A jak grać w topową planszówkę? Mamy dla Ciebie instrukcję. Spokojnie, zasady Wsiąść do pociągu Europa są bardzo proste i z pewnością zrozumiesz je w lot. Gotowy na wielką podróż po Europie? Trzymamy kciuki!
Wsiąść do pociągu Europa: przygotowanie do gry
Na początek sprawdźmy, co znajduje się w pudełku. Mamy tutaj następujące elementy:
- Plansza przedstawiająca mapę Europy.
- 240 wagoników.
- 15 kolorowych dworców (po 3 w jednym kolorze).
- Znaczniki punktacji.
- 158 kart, na które składają się:
- 110 kart wagonów i 14 lokomotyw,
- 46 kart biletów: 6 biletów tras długich (z niebieskim tłem), 40 biletów typowych tras,
- 1 karta podsumowania,
- 1 Europejski ekspres – który stanowi premię za zbudowanie najdłuższej trasy.
Przejdźmy do przygotowania rozgrywki.
- Rozłóż planszę na stole lub na podłodze – tak, by każdy gracz miał do niej dostęp.
- Każdy z graczy powinien otrzymać zestaw w postaci:
- 45 wagonów,
- znacznika punktacji,
- 3 dworców w takim samym kolorze.
- Kolejny krok to przygotowanie talii kart lokomotyw i wagonów. Potasuj karty i rozdaj każdemu z graczy po 4 sztuki. Stos pozostałych kart połóż przy planszy. Następnie pobierz 5 wierzchnich kart ze stosu i rozłóż obok planszy – tak, by widziała je każda z osób.
- Teraz zajmij się talią kart biletów tras długich. Dokładnie potasuj karty i rozdaj po jednej każdemu z graczy.
- Następnie potasuj talię kart biletów tras typowych i rozdaj każdemu z graczy po 3 sztuki.
- Pozostałe karty biletów schowaj do pudełka, nie będą już potrzebne.
- Każdy z graczy zapoznaje się z otrzymanymi kartami biletów i zatrzymuje co najmniej dwa z nich (może więcej), resztę odkłada do pudełka. Gracz może zatrzymać zarówno bilety tras długich, jak i standardowych. Co ważne, nikt nikomu nie pokazuje swoich kart.
- Każdy z graczy ustawia znacznik punktacji na polu startowym.
- Rozpoczyna się walka o tytuł kolejowego magnata.
Wsiąść do pociągu Europa instrukcja
Gdy już przygotujesz planszę, a każdy z graczy otrzyma swój zestaw, rozpocznie się wielka rozgrywka. Gracz, podczas swojej tury, może wykonać jedną z 4 akcji, do wyboru pozostają:
- Dobranie 2 kart wagonów lub jednej karty lokomotywy.
- Utworzenie połączenia między dwoma miastami.
- Dobranie trzech kart biletów – z dobranych kart gracz musi zatrzymać przynajmniej jedną.
- Budowa dworca w dowolnym mieście, w którym nie ma jeszcze dworca.
Wsiąść do pociągu Europa – jak grać?
Przyjrzyjmy się bliżej każdej z akcji, które może w swojej turze przeprowadzić gracz.
Dobranie kart wagonów lub lokomotywy
Gracz może dobrać dwie karty wagonów lub kartę lokomotywy – wybiera je spośród kart ułożonych przy planszy bądź ze stosu znajdującego się na środku stołu. Karty wagonów mają różne kolory i odpowiadają kolorom zaznaczonych na planszy tras.
Jeśli gracz dobierze karty, które znajdują się przy planszy, na ich miejscu układa nowe – ze stosu kart. Karty lokomotyw mają nieco inne zasady. Przede wszystkim, mogą zastąpić dowolny wagon. Po drugie, jeśli obok planszy znajduje się karta lokomotywy i gracz wybiera właśnie ją, nie może w danej turze dobrać więcej kart. Jeśli natomiast lokomotywa trafi do gracza, podczas dobierania kart ze stosu, liczy się ona jako jedna z dwóch kart. Uwaga! Jeśli w danym momencie przy planszy znajdują się 3 odkryte karty lokomotyw, należy zabrać wszystkie 5 kart i na ich miejsce wyłożyć nowe.
Budowa połączeń między miastami
Na planszy zaznaczone są trasy i połączenia między miastami. Każdą trasę tworzy określona liczba wagonów w konkretnym kolorze. Gracz może zbudować połączenie, jeśli dysponuje kartami, które pod kątem liczby i koloru pasują do danej trasy. Lokomotywa zastępuje dowolną kartę wagonu. Po utworzeniu połączenia, gracz sprawdza, ile punktów udało mu się uzyskać i przesuwa znacznik punktacji. Następnie układa wagoniki na odpowiednich polach. Uwaga! Gracz może stworzyć połączenie między dowolnymi miastami. Połączenie musi być zbudowane w całości – jeśli składa się z trzech pól, gracz musi zagrać trzema kartami. Na planszy pojawiają się również połączenia podwójne – gracz nie może zająć obu.
Promy i tunele
Gracz może także zająć tunel lub prom. W przypadku takich akcji, panują nieco inne zasady.
Promy
Promy to szare pola, które przebiegają przez wodę i są dodatkowo oznaczone symbolem lokomotywy. Gracz chcący skorzystać z promu, musi zagrać tyle kart lokomotywy, ile znajduje się na planszy oraz karty wagonów w odpowiedniej liczbie i kolorze.
Tunele
Tunele oznaczone są specjalnym obramowaniem. W jaki sposób można zająć tunel?
- Gracz zagrywa karty w kolorze odpowiadającym zajmowanej trasie.
- Następnie dobiera trzy karty z zakrytego stosu kart.
- Za każdy, znajdujący się w dobranych kartach wagon, który kolorem odpowiada zagranej karcie, gracz musi zagrać kartą z ręki (lokomotywą lub wagonem w takim samym kolorze, co zajmowana trasa).
Załóżmy, że zajmujesz trasę niebieską. Zagrywasz dwie niebieskie karty. Dobierasz trzy karty ze stosu kart, trafiają Ci się: jedna karta czerwona, jedna niebieska i jedna zielona. W takiej sytuacji musisz zagrać jeszcze jedną niebieską kartę z ręki. A co jeśli gracz nie ma odpowiednich kart? W takim przypadku kończy turę, zabiera zagrane karty i nie zajmuje tunelu.
Dobór biletu
Kolejną z akcji, którą może przeprowadzić gracz, jest dobór biletu. Jeśli gracz zdecyduje się na taką zagrywkę, dobiera trzy karty ze stosu biletów. Z dobranych kart musi zachować co najmniej jedną. Gracz podejmuje decyzję od razu, dobranych kart nie może odrzucić w późniejszych etapach gry. Na koniec gry – jeśli gracz zrealizował wskazane na bilecie trasy – uzyskuje punkty. Jeśli jednak nie uda mu się zrealizować połączeń, punkty są odejmowane.
Budowa dworca
Budowa dworca to kolejna z akcji. We wcześniejszych wersjach Wsiąść do pociągu gracze nie mieli takiej możliwości. Aby wybudować pierwszy dworzec, gracz musi zagrać kartę w dowolnym kolorze i umieścić dworzec we właściwym miejscu. Aby wybudować drugi dworzec, niezbędne są już dwie karty w tym samym kolorze, trzeci dworzec to trzy karty w takim samym kolorze. Budowa dworca sprawa, że gracz może wykorzystać połączenie należące do innego gracza – może to jednak zrobić tylko jeden raz. To już wszystkie zasady obowiązujące w grze. Pozostaje jeszcze jedna kwestia – kto wygrywa?
Wsiąść do pociągu Europa: punktacja
W jaki sposób liczone są punkty? Pod uwagę brane są różne czynniki, w końcu na tytuł kolejowego magnata trzeba zasłużyć.
- Punkty za zrealizowane połączania, które gracze podliczają na bieżąco.
- Sumowane są także punkty za zrealizowane połączenia z biletów. Na każdym bilecie znajduje się informacja o liczbie punktów – za zrealizowane połączenia gracz otrzymuje punkty, za niezrealizowane, punkty są odejmowane.
- Gracz otrzymuje 4 dodatkowe punkty za każdy niewybudowany dworzec.
- Osoba, która zbudowała najdłuższe połączenie, otrzymuje premię za Europejski Ekspres.
Teraz już wiadomo, kto został kolejowym magnatem. Zwycięzcy serdecznie gratulujemy.
Wsiąść do pociągu Europa: dodatki
Fani Wsiąść do pociągu mogą także sięgnąć po dodatki, które wprowadzają do rozgrywki nowe elementy. W tym miejscu nie możemy nie wspomnieć o Wsiąść do pociągu Europa 1912. Rozszerzenie, choć to niewielkie pudełko, zawiera kilka bardzo ciekawych elementów, są to:
- nowe bilety,
- trzy alternatywne tryby rozgrywki,
- rozszerzenie w postaci zajezdni i magazynów.
Taki dodatek sprawi, że rozgrywki nabiorą nieco innego charakteru i dadzą jeszcze większą frajdę. No nic, na koniec pozostaje nam życzyć wszystkim przedniej zabawy i oczywiście jak najdłuższych połączeń kolejowych.