
7
Trekking przez historię, czyli prawdziwa wędrówka przez epoki. Na czym polega gra?
Trekking przez historię to planszówko-karcianka, dzięki której udasz się w prawdziwą podróż w czasie. Wrócisz do ważnych w dziejach świata wydarzeń, odświeżysz istotne daty, a nawet, zdobędziesz kryształ czasu. Staniesz się prawdziwym podróżnikiem, który nie tylko wędruje przez epoki, ale też realizuje różne cele, układa strategie i dąży do tego, by zyskać przewagę nad innymi graczami.
Czym jest gra Trekking przez historię?
Trekking przez historię to planszówko-karcianka, podczas której gracze udają się na trzydniową wycieczkę. Rozgrywka składa się z trzech rund, z których każda stanowi jeden dzień wycieczki. Czas rozgrywki wynosi około 60 minut, a sama gra przeznaczona jest dla 1 do 4 graczy powyżej 10. lat.
Trekking przez historię – przygotowanie do gry
- W pierwszej kolejności warto zapoznać się z zawartością pudełka. Znajdziesz w nim takie elementy, jak:
- 108 kart historii, 12 kart przodków, 4 karty pomocy, 24 karty zakrzywienia czasoprzestrzeni,
- 4 znaczniki zakrzywienia czasoprzestrzeni, 4 znaczniki punktacji,
- plansza zegara, neoprenowa plansza główna,
- 4 zegarki kieszonkowe, 84 żetony doświadczeń,
- 20 kryształów czasu,
- 4 zbiorniki na kryształy,
- 24 plany podróży,
- indeks dat.
2. Gdy już sprawdzisz, co zawiera pudełko, kolejnym krokiem będzie przygotowanie planszy głównej oraz pojemnika z żetonami doświadczeń i kryształami czasu.
3. Kolejny element, który należy umieścić na planszy, to karty pierwszego dnia – oznaczone są rzymską jedynką. Stos odkrytych kart pierwszego dnia połóż na planszy. Następnie pobierz ze stosu pięć kart i ułóż je – jedna obok drugiej, na planszy. Pięć pojedynczych kart tworzy wraz ze stosem tor odjazdu.
Karty dnia drugiego i trzeciego wykorzystane będą w kolejnych rundach.
4. I ostatni krok. Obok planszy głównej, ułóż planszę zegara.
Zestawy dla graczy
Każdy z graczy powinien otrzymać zestaw w postaci następujących elementów:
- 4 plany podróży – jeśli jest to pierwsza rozgrywka, gracz z otrzymanych, czterech planów wybiera jeden i układa go przed sobą.
- Zbiornik na kryształy oraz kryształ czasu.
- Karta pomocy.
- Zegarek kieszonkowy – gracze układają zegarki kieszonkowe w stos i umieszczają na planszy zegara.
- Znacznik punktacji – gracze ustawiają znacznik na torze punktacji na polu zero.
Start gry
Gdy już wszystko jest przygotowane, można rozpocząć rozgrywkę. W swojej turze gracz wykonuje następujące działania:
- wybranie karty,
- przesunięcie zegarka kieszonkowego,
- zebranie bonusów,
- dodanie karty do wędrówki,
- przesunięcie i uzupełnienie rzędu kart historii.

Wybranie karty
Gracz wybiera wydarzenie, w którym chce uczestniczyć. W tym celu pobiera jedną z kart znajdujących się na torze odjazdu, czyli jedną z sześciu kart historii. Każda z kart historii zawiera kilka istotnych informacji, są to:
- nazwa i data wydarzenia,
- krótki opis wydarzenia,
- koszt wyrażony w godzinach, który wskazuje, ile pól na planszy musi poświęcić gracz, by uczestniczyć w danym wydarzeniu,
- liczba symbolizująca dzień wycieczki,
- bonusy za wybranie danej karty, mogą to być: doświadczenie ludzi, doświadczenie wydarzeń, doświadczenie innowacji, doświadczenie rozwoju,
doświadczenie wyjątkowe, kryształ czasu.
Karty przodków
Gracz może także wybrać kartę przodka. Takie karty nie mają daty, więc pozwalają na zachowanie chronologii. Dzięki kartom przodka można utworzyć dłuższą wędrówkę i uzyskać większą liczbę punktów.
Przesunięcie zegarka kieszonkowego
Kolejna z akcji gracza to przesunięcie zegarka kieszonkowego po planszy zegara. Zegarek kieszonkowy należy przesunąć o liczbę pól równą kosztowi wyrażonemu w godzinach. Podczas tej akcji, gracz może wykorzystać kryształy czasu, a co za tym idzie, zmniejszyć liczbę pól, o które przesuwa swój zegarek kieszonkowy.
Co ważne, gracz może wykorzystać wyłącznie te kryształy, które znajdują się w zbiorniku. Nie może wykorzystać kryształów, które uzyskał dzięki karcie.
Zebranie bonusów
Ważną akcją jest także zbieranie bonusów. Gracz gromadzi bonusy, które znajdują się na kartach, jak i te, które znajdują się pod kartą – na planszy głównej. Zebrane bonusy należy ułożyć na planie podróży.
Na planie podróży znajdują się pola z punktami, jeśli gracz umieści na takim polu żeton doświadczenia, otrzymuje punkt.
Dodanie karty do wędrówki
Wędrówki tworzone są przez karty historii. Im więcej kart gracz umieści w danej wędrówce, tym uzyskuje więcej punktów. Uwaga, karty muszą być ułożone chronologicznie.
- Jeśli data pobranej karty jest późniejsza niż data ostatniej z kart wędrówki, gracz umieszcza pobraną kartę na ostatniej karcie wędrówki.
- Jeśli data pobranej karty jest jest wcześniejsza niż ostatnia z kart wędrówki, gracz wykonuje następujące czynności:
- karty dotychczasowej wędrówki układa w stos i umieszcza go z boku, rewersem do góry,
- pobrana karta rozpoczyna kolejną wędrówkę.
Karta przodka
Jeśli gracz pobrał kartę przodka, umieszcza ją na ostatniej karcie wędrówki. Karta przodka przyjmuje datę ostatniej z kart wędrówki i nie może rozpocząć kolejnej wędrówki.
Przesunięcie i uzupełnienie rzędu kart historii
Gracz przesuwa w prawo karty na torze odjazdu. Następnie, pobiera kartę ze stosu kart i uzupełnia pusty obszar.
Koniec i punktacja, czyli kto wygrywa?
Gdy zegarki kieszonkowe znajdą się na godzinie dwunastej, gra dobiega końca. W tym momencie należy wykonać następujące działania:
- odrzucić wszystkie karty historii z toru odjazdu,
- na planszy głównej umieścić karty kolejnego dnia,
- odrzucić plany podróży i żetony doświadczenia,
- pobrać plan podróży na kolejny dzień.
Rozpoczyna się kolejny dzień wycieczki.
Kto wygrywa?
Ważnym elementem gry jest także zliczanie punktów. Gracz otrzymuje punkty za:
- karty historii i plany podróży,
- niewykorzystane kryształy czasu,
- utworzone wędrówki.
Podsumowanie
Trekking przez historię to planszówka, która zaciekawi graczy w każdym wieku. Podczas rozgrywki, przypominasz sobie najważniejsze wydarzenia historyczne, a jednocześnie, układasz strategię i doskonale się bawisz. Twoim zadaniem jest wybranie odpowiednich kart, gromadzenie bonusów i kryształów czasu oraz tworzenie kolejnych wycieczek. To idealna planszówka na wieczory w gronie rodziny i przyjaciół. Dobrej zabawy!