24

wrz

Terraformacja Marsa – instrukcja i najważniejsze informacje

Terraformacja Marsa – bestseller i zdobywczyni wielu nagród. Czym wyróżnia się planszówka, która zyskała tak dużą popularność? Spieszymy z wyjaśnieniem! To wielowymiarowa gra strategiczna, której głównym motywem jest terraformacja Marsa. Gracze prowadzą działania, dzięki którym obca planeta stanie się bardziej przyjazna dla ludzkości. Na czym dokładnie polegają rozgrywki? I co trzeba zrobić, by wygrać? O tym poniżej. 

Terraformacja Marsa preludium 

Przeludnienie i coraz mniejsze zasoby Ziemi sprawiają, że konieczna jest budowa cywilizacji na innej planecie – na Marsie. Ale, jak przeżyć w całkiem nowych warunkach i to bez sprzętu ochronnego? Dostosowanie zimnej, pozbawionej atmosfery planety do potrzeb ludzkości, jest ogromnym wyzwaniem. Największe korporacje – wspierane przez Rząd świata, włączają się do projektu i szukają najlepszych rozwiązań. Toczy się walka o dobro ludzkości, a przy tym wszystkim, o zyski i zachowanie jak największych wpływów. Terraformacja Marsa to planszówka, podczas której gracze wcielają się w osoby zarządzające ważnymi korporacjami. Tutaj istotna jest analiza różnych rozwiązań, inwestowanie w najbardziej opłacalne projekty, wykorzystanie dostępnych zasobów. Która z korporacji poradzi sobie najlepiej i będzie mogła ogłosić sukces? 

Terraformacja Marsa ile graczy?

Terraformacja Marsa przeznaczona jest dla jednego do pięciu graczy. Zalecany wiek wynosi 12. lat i więcej. Możesz więc grać samodzielnie lub w grupie od dwóch do pięciu graczy. Do wyboru macie rozgrywkę z elementami rywalizacji lub wersję kooperacyjną. 

Terraformacja Marsa instrukcja: przygotowanie do gry 

W pudełku znajdują się następujące elementy: 

  • plansza
  • 5 planszetek graczy
  • 233 kart
  • 400 znaczników
  • 80 kafelków.
    1. Plansza – to główny element gry. Na planszy znajdują się: tor pokoleń, tor tlenu, tor temperatury, obszar projektów standardowych, obszar tytułów i nagród. Istotnymi elementami są również pola, na których powstanie ocean, obszary zieleni i nowe miasta. 
    2. Planszetka gracza – planszetka gracza to obszar, na którym zaznaczone są poziomy produkcji oraz uzyskane zasoby. Na każdej z planszetek wyróżniamy następujące pola: tor produkcji, mega kredyty, stal, tytan, roślinność, energia, ciepło.
    3. Karty – Terraformacja Marsa to aż 233 karty. Są to:
      • karty aktywne (z niebieską ramką),
      • karty natychmiastowe (z ramką zieloną), 
      • karty wydarzeń (z ramką czerwoną).

Na kartach znajdują się symbole dotyczące kategorii, warunków początkowych, wymagań, efektów natychmiastowych, punktów, efektów/akcji (akcję można wykorzystać raz na pokolenie). Przed zagraniem karty, gracz musi zapoznać się ze wszystkimi informacjami. 

  1. Znaczniki – wyróżniamy tutaj znaczniki temperatury, poziomu tlenu, pokoleń, a także znaczniki punktacji, znaczniki zasobów oraz znacznik pierwszego gracza.

Przedstawiliśmy pokrótce najważniejsze elementy gry. Teraz czas na dalsze przygotowania i inne ważne informacje. 

  • Każdy gracz otrzymuje zestaw znaczników w wybranym kolorze oraz planszę gracza. 
  • Gracze umieszczają znaczniki punktacji na Torze współczynników terraformacji (WT) – znajduje się on na planszy głównej. Znaczniki umieszczane są na polu numer 20. Gracz, gdy zwiększa WT, przesuwa znacznik o zdobytą liczbę punktów. 
  • Na planszy głównej, na polu numer jeden, umieszczany jest znacznik pokolenia. 
  • Każdy z graczy umieszcza znaczniki na własnej planszecie. Znaczniki umieszczane są na polu numer jeden każdego z obszarów. 
  • Z talii kart usuwamy karty Ery korporacyjnej. Pozostałe karty tasujemy – każdy gracz otrzymuje dziesięć kart projektów oraz dwie karty korporacji – z kart korporacji gracz musi wybrać jedną. 

Co jeszcze musisz wiedzieć? 

Rozgrywka dzieli się na pokolenia. Pokolenie natomiast składa się różnych faz, są to: faza kolejności, faza badań, faza akcji oraz faza produkcji. Podczas pierwszej tury pomijane są fazy kolejności i badań. 

Terraformacja Marsa instrukcja: pokolenia 

  • Faza kolejności: osoba, która otrzymała znacznik pierwszego gracza, przekazuje go osobie po lewej stronie. Przesuwany jest także znacznik pokolenia. 
  • Faza badań: gracz dobiera 4 karty projektu, decyduje, które chce zatrzymać. Co ważne, każda zatrzymana karta związana jest z opłatą w wysokości trzech mega kredytów. 
  • Faza akcji: w tym momencie gracze mogą przeprowadzić wybrane akcje. Każdy z graczy może wykonać jedną lub dwie akcje bądź spasować. 
  • Faza produkcji: tę akcję gracze wykonują w tym samym czasie. Ich zadaniem jest zamiana zgromadzonych zasobów na energię. Gracze uzyskują w tym momencie nowe zasoby i mega kredyty. 

Terraformacja Marsa instrukcja: jak grać? 

Moment, w którym toczy się główna rozgrywka to faza akcji. Jakie kroki może podjąć każdy z graczy? Dostępne akcje to: 

  1. Zagranie kartą z ręki.
  2. Akcja standardowa – dostępnych jest 7 projektów standardowych.
  3. Uzyskanie tytułu (jeśli gracz spełnia odpowiednie kryteria).
  4. Ufundowanie nagrody.
  5. Wykonanie akcji z karty aktywnej, a więc wykorzystanie karty niebieskiej.
  6. Stworzenie obszaru zieleni. 
  7. Zmiana ciepła w temperaturę. 

Na czym dokładnie polega każda z akcji? 

    1. Zagranie kartą z ręki 

Gracz decydujący się na taki krok, musi zweryfikować, czy spełnia opisane na karcie wymagania, opłacić wskazany koszt i umieścić kartę we właściwym miejscu. Na jakie, znajdujące się na karcie informacje, gracz musi zwrócić szczególną uwagę?

      • Wymagania – wymagania mogą dotyczyć np. uzyskania odpowiednich wskaźników globalnych lub wskazanych poziomów produkcji. Jeśli gracz nie spełnia wymagań, nie może wykorzystać karty. 
      • Opłacenie kosztu karty – aby wykorzystać daną kartę, gracz musi uregulować wskazany na niej koszt. 
      • Wdrożenie efektów natychmiastowych – efekty natychmiastowe mogą dotyczyć zasobów gracza, wpływać na proces produkcji, a nawet, umożliwić przejęcie bogactwa przeciwnika.

Zagrane karty gracz układa obok planszy:

      • karty wydarzeń awersem (stroną główną) w dół,
      • karty natychmiastowe i aktywne, awersem do góry. 
    1. Akcja standardowa 

Gracz może wybrać projekt standardowy – projekty znajdują się na planszy głównej. Zainteresowany ma do wyboru następujące opcje: 

      • Sprzedaż patentu – polega na odrzuceniu dowolnych kart z ręki, w dowolnej liczbie. Za każdą odrzuconą kartę gracz pobiera jeden mega kredyt.
      • Elektrownia – zwiększenie poziomu energii, ale oczywiście nie za darmo, koszt to 11 mega kredytów. 
      • Asteroida – to akcja, która pozwala na zwiększenie wskaźnika temperatury o 2˚C, podnosząca także o 1 WT gracza. Koszt akcji to 14 mega kredytów.
      • Nawodnienie – gracz płaci 18 mega kredytów, a dzięki temu może umieścić znacznik oceanu na odpowiednich polach i zebrać bonusy, które są przypisane do zajętych pól. Gracz zwiększa też swój WT o 1 punkt. 
      • Zieleń – koszt tej akcji to aż 23 mega kredyty. Po uiszczeniu opłaty gracz umieszcza znaczniki zieleni w odpowiednich miejscach, zbiera ewentualne bonusy i zwiększa swój WT o 1 punkt. 
      • Miasto – to najdroższa z akcji, jej koszt wynosi aż 25 mega kredytów. Gracz umieszcza na planszy znacznik miasta, zwiększa produkcję o 1 poziom i zgarnia przypisane do zajmowanych pól bonusy. 
    1. Uzyskanie tytułu 

Gracze mogą zdobyć trzy spośród pięciu dostępnych tytułów, są to: 

      • Terraformator
      • Prezydent,
      • Ogrodnik,
      • Konstruktor,
      • Planista. 

Każdy tytuł może zostać zdobyty wyłącznie przez jednego gracza. Osoba chcąca zdobyć tytuł musi zapłacić 8 mega kredytów i spełnić odpowiednie warunki. Uwaga! Każdy tytuł to aż 5 punktów zwycięstwa. 

    1. Nagroda 

Gracze mogą zakupić także nagrodę, do wyboru mają następujące propozycje:

      • Potentat ziemski
      • Bankier 
      • Naukowiec
      • Magnat cieplany 
      • Górnik. 

W jednej grze można zdobyć wyłącznie trzy nagrody. Każda z trzech nagród może być zakupiona tylko przez jednego gracza. 

    1. Akcja z karty aktywnej 

Gracz, po opłaceniu kosztów, przeprowadza akcję z karty aktywnej. Taki ruch związany jest z uzyskaniem premii i przydatnych zasobów. Akcję z karty aktywnej można wykonać raz na pokolenie. Gdy gracz wykorzysta tę możliwość, umieszcza na karcie swój znacznik. 

    1. Stworzenie obszaru zieleni 

Kolejna opcja to zmiana ośmiu jednostek roślinności w obszar zieleni. Jednocześnie gracz zwiększa poziom tlenu o 1% i uzyskuje 1 WT. Ale uwaga, nowy obszar zieleni może być umieszczony wyłącznie obok innego obszaru zieleni. 

    1. Zmiana ciepła w temperaturę

Gracz może także zmienić 8 jednostek ciepła w temperaturę i tym samym zwiększyć wskaźnik temperatury o 2 stopnie Celsjusza oraz powiększyć o 1 swój WT. 

Terraformacja marsa jak wygrać?

Gra dobiega końca, gdy wszystkie wskaźniki osiągną wymagany pułap. Wygrywa gracz, który uzyska najwyższy współczynnik terraformacji – WT oraz największą liczbę punktów zwycięstwa – PZ. Na koniec gry podliczamy:

      1. Punkty z Toru współczynników terraformacji (WT).
      2. Punkty za uzyskane nagrody. 
      3. Punkty za zdobyte tytuły. 
      4. Punkty za zasoby znajdujące się na planszy.
      5. Punkty z zebranych kart.

Podsumowanie 

Podsumowując, w Terraformacji Marsa gracze wcielają się w osoby zarządzające wielkimi korporacjami. Zadaniem każdej z korporacji jest realizowanie projektów, które sprawią, że Mars stanie się przyjazną dla ludzkości planetą. Gracze tworzą obszary zieleni, oceanu, miast, mogą też uzyskiwać nagrody i tytuły. Tutaj liczy się zagrywanie odpowiednich kart, zwiększanie Wskaźników Globalnych, gromadzenie zasobów. Trafne działania są krokiem do zwycięstwa, uzyskania większych wpływów i pomnożenia zysków. Planszówko-karcianka wymaga przemyślanej strategii, logicznego myślenia i kreatywności, a przy tym wszystkim, jest sposobem na świetną zabawę.

Ostatnie

Wpisy