Terraformacja Marsa – instrukcja i najważniejsze informacje
2025-04-08

Terraformacja Marsa - Preludium
Przeludnienie i coraz mniejsze zasoby Ziemi sprawiają, że konieczna jest budowa cywilizacji na innej planecie - na Marsie. Ale, jak przeżyć w całkiem nowych warunkach i to bez sprzętu ochronnego? Dostosowanie zimnej, pozbawionej atmosfery planety do potrzeb ludzkości jest ogromnym wyzwaniem. Największe korporacje - wspierane przez rząd świata - włączają się do projektu i szukają najlepszych rozwiązań. Toczy się walka o dobro ludzkości, a przy tym wszystkim, o zyski i zachowanie jak największych wpływów. Terraformacja Marsa to planszówka, podczas której gracze wcielają się w osoby zarządzające ważnymi korporacjami. Tutaj istotna jest analiza różnych rozwiązań, inwestowanie w najbardziej opłacalne projekty oraz wykorzystanie dostępnych zasobów. Która z korporacji poradzi sobie najlepiej i będzie mogła ogłosić sukces?Terraformacja Marsa - ile graczy?
Terraformacja Marsa przeznaczona jest dla jednego do pięciu graczy. Zalecany wiek to 12 lat i więcej. Możesz więc grać samodzielnie lub w grupie od dwóch do pięciu graczy. Do wyboru macie rozgrywkę z elementami rywalizacji lub wersję kooperacyjną.Terraformacja Marsa - instrukcja: przygotowanie do gry
W pudełku znajdują się następujące elementy:- plansza
- 5 planszetek graczy
- 233 karty
- 400 znaczników
- 80 kafelków
- Plansza - to główny element gry. Na planszy znajdują się: tor pokoleń, tor tlenu, tor temperatury, obszar projektów standardowych, obszar tytułów i nagród. Istotnymi elementami są również pola, na których powstanie ocean, obszary zieleni i nowe miasta.
- Planszetka gracza - planszetka gracza to obszar, na którym zaznaczone są poziomy produkcji oraz uzyskane zasoby. Na każdej z planszetek wyróżniamy następujące pola: tor produkcji, mega kredyty, stal, tytan, roślinność, energia, ciepło.
- Karty - Terraformacja Marsa to aż 233 karty. Są to:
- karty aktywne (z niebieską ramką),
- karty natychmiastowe (z ramką zieloną),
- karty wydarzeń (z ramką czerwoną).
- Znaczniki - wyróżniamy tutaj znaczniki temperatury, poziomu tlenu, pokoleń, a także znaczniki punktacji, znaczniki zasobów oraz znacznik pierwszego gracza.
- Każdy gracz otrzymuje zestaw znaczników w wybranym kolorze oraz planszę gracza.
- Gracze umieszczają znaczniki punktacji na Torze współczynników terraformacji (WT) - znajduje się on na planszy głównej. Znaczniki umieszczane są na polu numer 20. Gracz, gdy zwiększa WT, przesuwa znacznik o zdobytą liczbę punktów.
- Na planszy głównej, na polu numer jeden, umieszczany jest znacznik pokolenia.
- Każdy z graczy umieszcza znaczniki na własnej planszecie. Znaczniki umieszczane są na polu numer jeden każdego z obszarów.
- Z talii kart usuwamy karty Ery korporacyjnej. Pozostałe karty tasujemy - każdy gracz otrzymuje dziesięć kart projektów oraz dwie karty korporacji - z kart korporacji gracz musi wybrać jedną.
Co jeszcze musisz wiedzieć?
Rozgrywka dzieli się na pokolenia. Pokolenie natomiast składa się z różnych faz, są to: faza kolejności, faza badań, faza akcji oraz faza produkcji. Podczas pierwszej tury pomijane są fazy kolejności i badań.Terraformacja Marsa - instrukcja: pokolenia
- Faza kolejności: osoba, która otrzymała znacznik pierwszego gracza, przekazuje go osobie po lewej stronie. Przesuwany jest także znacznik pokolenia.
- Faza badań: gracz dobiera 4 karty projektu, decyduje, które chce zatrzymać. Co ważne, każda zatrzymana karta związana jest z opłatą w wysokości trzech mega kredytów.
- Faza akcji: w tym momencie gracze mogą przeprowadzić wybrane akcje. Każdy z graczy może wykonać jedną lub dwie akcje bądź spasować.
- Faza produkcji: tę akcję gracze wykonują w tym samym czasie. Ich zadaniem jest zamiana zgromadzonych zasobów na energię. Gracze uzyskują w tym momencie nowe zasoby i mega kredyty.
Terraformacja Marsa - instrukcja: jak grać?
Moment, w którym toczy się główna rozgrywka, to faza akcji. Jakie kroki może podjąć każdy z graczy? Dostępne akcje to:- Zagranie kartą z ręki.
- Akcja standardowa - dostępnych jest 7 projektów standardowych.
- Uzyskanie tytułu (jeśli gracz spełnia odpowiednie kryteria).
- Ufundowanie nagrody.
- Wykonanie akcji z karty aktywnej, a więc wykorzystanie karty niebieskiej.
- Stworzenie obszaru zieleni.
- Zmiana ciepła w temperaturę.
Na czym dokładnie polega każda z akcji?
- Zagranie kartą z ręki - gracz decydujący się na taki krok, musi zweryfikować, czy spełnia opisane na karcie wymagania, opłacić wskazany koszt i umieścić kartę we właściwym miejscu. Na jakie, znajdujące się na karcie informacje, gracz musi zwrócić szczególną uwagę?
- Wymagania - wymagania mogą dotyczyć np. uzyskania odpowiednich wskaźników globalnych lub wskazanych poziomów produkcji. Jeśli gracz nie spełnia wymagań, nie może wykorzystać karty.
- Opłacenie kosztu karty - aby wykorzystać daną kartę, gracz musi uregulować wskazany na niej koszt.
- Wdrożenie efektów natychmiastowych - efekty natychmiastowe mogą dotyczyć zasobów gracza, wpływać na proces produkcji, a nawet umożliwić przejęcie bogactwa przeciwnika.
- Akcja standardowa - gracz może wybrać projekt standardowy, który znajduje się na planszy głównej. Do wyboru ma następujące opcje:
- Sprzedaż patentu - polega na odrzuceniu dowolnych kart z ręki, w dowolnej liczbie. Za każdą odrzuconą kartę gracz pobiera jeden mega kredyt.
- Elektrownia - zwiększenie poziomu energii, koszt 11 mega kredytów.
- Asteroida - zwiększenie wskaźnika temperatury o 2°C, koszt 14 mega kredytów.
- Nawodnienie - koszt 18 mega kredytów, umieszczenie znacznika oceanu i zwiększenie WT o 1 punkt.
- Zieleń - koszt 23 mega kredyty, umieszczanie znaczników zieleni i zwiększenie WT o 1 punkt.
- Miasto - koszt 25 mega kredytów, umieszczenie znacznika miasta, zwiększenie produkcji o 1 poziom i zbieranie bonusów.
- Uzyskanie tytułu - gracze mogą zdobyć trzy spośród pięciu dostępnych tytułów. Każdy tytuł daje 5 punktów zwycięstwa.
- Nagroda - gracze mogą zakupić jedną z trzech nagród. Nagrody można zdobyć tylko raz przez gracza.
- Akcja z karty aktywnej - po opłaceniu kosztów, gracz przeprowadza akcję z karty aktywnej.
- Stworzenie obszaru zieleni - zmiana roślinności w obszar zieleni.
- Zmiana ciepła w temperaturę - zmiana 8 jednostek ciepła w temperaturę, zwiększając wskaźnik temperatury o 2°C.