Darmowa dostawa od 300,00 zł

Sabotażysta – kto pomaga, a kto przeszkadza? Poznaj popularną karciankę!

2025-04-09
Sabotażysta – kto pomaga, a kto przeszkadza? Poznaj popularną karciankę!

Sabotażysta to z pozoru mało skomplikowana karcianka. W rzeczywistości jednak, to gra, w której nie brakuje emocji i zaskakujących zwrotów akcji. Nikt nie wie, kto należy do grupy dzielnych pracowników, a kto do sabotażystów, umiejętność blefowania jest priorytetem, a spryt, kluczem do sukcesu. Jakie zasady obowiązują w tytułowej karciance? O tym poniżej.

Sabotażysta - na czym polega gra?

Sabotażysta to gra, w której grupa krasnali dzielnie szuka baryłek złota. Niestety, drużyna sabotażystów uparcie im w tym przeszkadza. Czarne charaktery wciąż podejmują działania, które oddalają górników od realizacji upragnionego celu. Co więcej, nikt nie wie, kto jest kim. Zagrywając kartami, nie masz pewności czy pomagasz, czy szkodzisz danej osobie. Wszystko to sprawia, że kolaboracja i pokonanie przeciwników jest utrudnione. Trzeba dokładnie obserwować graczy, analizować zmieniającą się sytuację i, krok po kroku, zmierzać do zwycięstwa.

Przygotowanie do gry

Sabotażysta to gra, której jedynym elementem są karty. W zestawie znajdują się:

  • 44 karty korytarzy,
  • 28 kart bryłek złota,
  • 27 kart akcji,
  • 11 kart krasnoludów.

Zacznijmy od kart krasnoludów, na które składają się karty górników i sabotażystów. W zależności od liczby graczy, wykorzystana będzie inna liczba kart w konkretnej konfiguracji:

  • 3 graczy: 1 sabotażysta i 3 górników
  • 4 graczy: 1 sabotażysta i 4 górników
  • 5 graczy: 2 sabotażystów i 4 górników
  • 6 graczy: 2 sabotażystów i 5 górników
  • 7 graczy: 3 sabotażystów i 5 górników
  • 8 graczy: 3 sabotażystów i 6 górników
  • 9 graczy: 3 sabotażystów i 7 górników
  • 10 graczy: wszystkie karty krasnoludów.

Potasuj odpowiednią liczbę kart i rozdaj po jednej każdemu z graczy. Kartę, która zostanie, odłóż na bok - nie będzie potrzebna. Ważne, aby każdy z graczy dyskretnie zapoznał się z otrzymaną kartą - bez pokazywania jej innym.

Czas na karty korytarzy! Znajdź w tali 3 karty celów i kartę startu (z ilustracją drabiny), a następnie:

  • Kartę startu połóż odkrytą na środku stołu. Naprzeciwko wspomnianej karty (w dość dużej odległości), ułóż w linii pionowej zakryte karty celów.
  • Z pozostałych 40 kart korytarzy i 27 kart akcji utwórz jedną talię. Potasuj karty i rozdaj każdemu z graczy. Liczba kart, którą otrzyma każda z osób, uzależniona jest od wielkości drużyny: 3–5 graczy: 6 kart, 6–7 graczy: 5 kart, 8–10 graczy: 4 karty. Niewykorzystane karty odłóż na bok.
  • Ostatnia z talii to talia baryłek złota, połóż ją z boku, będzie potrzebna na koniec gry.

Sabotażysta gra - instrukcja

Przygotowania zakończone. Czas rozpocząć rozgrywkę. Gracz musi w swojej turze użyć jednej karty. Do wyboru ma trzy opcje, są to:

  • dodanie karty do labiryntu,
  • odrzucenie jednej ze swoich kart,
  • zagranie kartą akcji.

Po wykonaniu wybranej akcji, należy pobrać jedną z kart umieszczonych na stosie.

Dodanie karty do labiryntu

Gracz może dołożyć kartę do powstającego labiryntu, a co za tym idzie, zbudować kolejną część drogi. Ważne jednak, aby karta pasowała do wykopanego już tunelu.

Zagranie kartą akcji

Kartę akcji możesz umieścić przed sobą lub przed dowolnym graczem. Wśród wspomnianych kart wyróżniamy:

  • Zepsute narzędzie - gracz, przed którym znajduje się zepsute narzędzie, nie może zagrywać kart korytarzy.
  • Naprawa narzędzia - naprawa narzędzia sprawia, że zagrywanie kartami korytarzy znów jest możliwe. Użycie takiej karty, bez względu na to, czy układasz ją przed sobą, czy innym graczem, powoduje odrzucenie zarówno karty zepsutego narzędzia, jaki i karty naprawy narzędzia.
  • Osuwisko - tę kartę zawsze układasz przed sobą. Dzięki niej możesz usunąć z podziemnego labiryntu dowolną kartę. Odrzucenie karty sprawi, że w labiryncie powstaną luki, które będzie można zapełnić innymi kartami.
  • Mapa - karta mapy pozwala na dyskretne sprawdzenie, co kryje karta celu. Taka informacja sprawi, że dowiesz się, w jakim kierunku naprawdę warto kopać tunel.

Odpoczynek, czyli pas

I ostatnia z możliwości, czyli przerwa. Jeśli gracz nie chce zagrywać karty, nie musi. W takiej sytuacji odkłada jedną z kart z ręki na stos kart odrzuconych.

Koniec rundy

Koniec rundy następuje w dwóch przypadkach:

  • Jeśli tunel prowadzący do celu jest ukończony, a mówiąc dokładniej, jeśli karty labiryntu stykają się z kartą celu, na której znajduje się baryłka złota. Jeśli tunel będzie prowadził do celu, ale na karcie znajdował się będzie kamień, gra toczy się dalej.
  • Gdy zabraknie kart w talii, a gracze nie będą już mieli kart na ręce.

Koniec rundy to moment, w którym wszyscy się ujawniają - wiadomo więc, kto był pracusiem, a kto sabotażystą.

Kto wygrywa?

A kto wygrywa?

  • Jeśli górnicy dotrą do karty celu i zdobędą baryłkę złota, zwycięstwo leży po ich stronie.
  • Jeśli górnicy dotrą do karty celu, ale okaże się, że jest to karta z kamieniem, także wygrywają.
  • Sabotażyści natomiast wygrywają w sytuacji, w której karta celu nie zostaje odkryta.
  • Wygrana drużyna otrzymuje nagrodę w postaci bryłek złota.

Podsumowanie

Sabotażysta to gra karciana, w której nie brakuje emocji i elementów zaskoczenia. Mamy tutaj dwie drużyny - zadaniem jednej z nich jest odnalezienie złota, zadaniem drugiej - uniemożliwienie realizacji celu dzielnym górnikom. Sęk w tym, że nikt nie wie, kto jest kim, a kolaboracja graczy, którzy znajdują się w jednej drużynie, jest utrudniona. Gra ma proste zasady, stanowi ciekawy sposób na integrację i wspólne spędzanie czasu.

pixel