Mlem

12

lis

Mlem: Agencja kosmiczna – rodzinna gra o kosmosie

MLEM: Agencja kosmiczna to planszówka rodzinna, która przeniesie Was do 2075 roku. Każdy z Was będzie zarządzał zespołem kocich astronautów, którzy muszą zająć jak największą liczbę planet i księżyców. Emocji i trudnych wyzwań z pewnością nie zabraknie, ale zapewniamy, że warto. A na czym dokładnie polega Mlem: Agencja kosmiczna? Jak wyglądają rozgrywki?

Mlem: Agencja kosmiczna – preludium 

Mamy rok 2075 i zupełnie inną rzeczywistość niż ta, w której obecnie żyjemy. Kontrolę nad światem już dawno przejęły koty, ale to im nie wystarczyło. Koci przywódcy chcą więcej i więcej, ruszają więc na podbój Kosmosu. Rozpoczyna się walka o przejęcie władzy – kocie zespoły rywalizują o zdobycie jak największych wpływów. Kto wygra? Jak potoczy się los żądnych władzy stworzeń? Jedno jest pewne, rozgrywki będą zacięte i zaskakujące. 
Mlem, czyli kosmiczna gra planszowa, co musisz wiedzieć? 

Mlem, czyli kosmiczna gra planszowa, co musisz wiedzieć? 

Mlem: Agencja kosmiczna to rodzinna gra planszowa, która dedykowana jest graczom powyżej 8. roku życia. Autorem gry jest Reiner Knizia, ilustracje zaprojektowała Joanna Rzepecka. Rozgrywka trwa około 30 do 60 minut, a uczestniczyć w niej może od dwóch do pięciu osób. 

Na czym polega gra? Gracze wysyłają astronautów na kosmiczne wyprawy. Astronauci mają różne zdolności, warto więc zachować czujność i dobrze przemyśleć wybór kociego specjalisty, który wyruszy na daną misję. Cel? Oczywiście uzyskanie jak największej liczby punktów. 

Co ważne, Mlem proponuje różne warianty rozgrywki: podstawowy (warto od niego zacząć) oraz aż trzy warianty rozszerzone – warianty rozszerzone to UFO, Tajne misje i Odkrycia.   

Mlem: Agencja kosmiczna – przygotowanie do gry

Zacznijmy od omówienia zawartości pudełka i przygotowania rozgrywki. W pudełku znajdziesz takie elementy, jak: 

  • kosmiczna mata 
  • plansza rakiety, pionek rakiety  
  • 4 żetony celów 
  • 64 żetony punktów 
  • 6 kości 
  • 5 planszetek gracza 
  • 40 żetonów astronautów (w 5 kolorach) 
  • żeton kosmicznej porażki. 

W pudełku znajdują się także elementy wykorzystywane wyłącznie w wariantach rozszerzonych gry, są to:  

  • 20 żetonów odkryć, 
  • 20 żetonów tajnej misji, 
  • pionek UFO,
  • 14 żetonów wyprawy, 
  • 5 żetonów UFO. 

A jak wygląda przygotowanie do rozgrywki w trybie podstawowym? 

  • Umieśćcie matę kosmiczną na środku stołu. 
  • Obok maty połóżcie 4 żetony celów oraz żetony punktów. 
  • Na torze kosmicznych porażek, na polu numer jeden, połóżcie żeton kosmicznej porażki. 
  • Każdy z graczy pobiera jedną planszetkę gracza oraz żetony astronautów w wybranym kolorze. Żetony astronautów należy umieścić na planszy gracza. 
  • Wytypujcie pierwszego gracza, może to być osoba, która w ostatnim czasie sprzątała kuwetę. 
  • Gracz numer jeden układa przed sobą wszystkie kości, pionek rakiety i planszę rakiety. 

Po takich przygotowaniach można już rozpocząć walkę o zwycięstwo i wpływy w przestrzeni kosmicznej. 

Mlem: Agencja kosmiczna
Mlem: Agencja kosmiczna

Jak grać w Mlem? 

Mechanika gry skupia się wokół delegowania astronautów na kosmiczne misje. Każdy ze specjalistów wywołuje różne efekty, dlatego odpowiednie zarządzanie jest kluczowe. Jakie efekty mogą wywołać astronauci? 

  • Podwojenie liczby punktów, które astronauta zdobył dzięki zajęciu księżyca.
  • Podwojenie liczby punktów za zdobycie planety, na której znajduje się astronauta. 
  • Gdy astronauta wysiądzie w kosmosie, otrzymuje podwojoną liczbę punktów. 
  • Jeśli astronauta wsiądzie do rakiety, rakieta startuje z pola z satelitą, czyli z pola numer trzy.  

To dopiero jedno z wyzwań. Rakieta z astronautą może się rozbić, a to uniemożliwi wykonanie misji. Ale od początku – zaczynamy od fazy startu.  

Faza startu 

Gracz, który rozpoczyna grę, deleguje jednego z astronautów na misję – w tym celu umieszcza znacznik astronauty na zaznaczonym polu na planszy rakiety. Wybrany astronauta będzie kierownikiem wyprawy. Następnie, do rakiety wsiadają astronauci pozostałych graczy – znaczniki astronautów również umieszczane są w rakiecie na zaznaczonych polach. 

Uwaga! Astronauta pierwszego gracza jest dowódcą do momentu opuszczenia rakiety lub do momentu rozbicia rakiety. Po zakończeniu fazy startu rozpoczyna się faza lotu. 

Faza lotu 

Gracz numer jeden przerzuca kości, a następnie układa obok siebie kości z takimi samymi wynikami. Następnie sprawdza symbole, które umieszczone są przy zajmowanym polu rakiety na kosmicznej macie. Kości, na których znajdują się inne symbole niż te przy zajmowanym polu rakiety, należy odrzucić. Spośród pozostałych, zbieżnych symboli, gracz wybiera kość lub grupę kości i porusza się o wskazaną liczbę pól. Po zakończeniu akcji gracz odrzuca wszystkie kości oprócz tych, które mają symbol dopalacza. 

Rozbicie rakiety

Co jednak w sytuacji, gdy po rzucie okaże się, że żaden z symboli nie odpowiada symbolom, które znajdują się przy danym polu na macie kosmicznej? Wtedy dochodzi do rozbicia rakiety. Gracz przesuwa znacznik kosmicznej porażki o jedno pole, a astronauci wracają do bazy. Wyjątek stanowią astronauci, którzy są wyposażeni w spadochrony. 

Faza lądowania

Jeśli rakieta nie rozbije się, przechodzimy do fazy lądowania. Każdy z graczy może zdecydować, czy jego astronauta pozostaje w rakiecie, czy, jeśli będzie taka możliwość, pozostanie na Księżycu bądź zajmie planetę. Uwaga, Księżyc może być zajęty wyłącznie przez jednego astronautę, planeta przez dowolną liczbę graczy.   

Jeśli astronauta pozostaje w przestrzeni kosmicznej, znajdujący się w rakiecie żeton, należy umieścić na zajmowanym obszarze, na przykład na Księżycu. 

Zmiana dowódcy 

Jeśli rakieta doleci do Dalekiego Kosmosu, opuścić ją muszą wszyscy astronauci. W takiej sytuacji dowódca otrzymuje 7 punktów i zajmuje miejsce na Komecie, pozostali astronauci otrzymują po 5 punktów i zajmują miejsce w Galaktyce. W momencie, w którym dowódca wysiada z rakiety, przestaje pełnić swoją funkcję. Funkcję dowódcy przejmuje kolejny gracz. Nowy dowódca przejmuje kości, których nie odłożył do pudełka poprzedni dowódca.

Żetony celów

Przy macie kosmicznej znajdują się również żetony celów. Każdy z żetonów to konkretne zadanie, gracz, który jako pierwszy realizuje określony cel, zabiera żeton i otrzymuje punkty – a im więcej punktów, tym większa szansa na wygraną. Zadania na żetonach celów to: 

  • umieszczenie 4 astronautów na 4 różnych planetach,
  • umieszczenie 3 astronautów na 1 planecie,
  • umieszczenie 4 astronautów na 4 księżycach,
  • umieszczenie 2 astronautów w dalekim kosmosie (na komecie lub w przestrzeni kosmicznej).

Mlem – kto wygrywa? 

Gra kończy się, gdy któryś z graczy umieści na macie kosmicznej 8 astronautów lub wtedy, gdy pion kosmicznej porażki znajdzie się na ostatnim polu planszy. A kto wygrywa? Oczywiście gracz z największą liczbą punktów. Pod uwagę brane są punkty za: 

  • zajęte Księżyce, 
  • astronautów w Dalekim Kosmosie, 
  • zrealizowane cele, 
  • zajęte planety. 
Mlem: Agencja kosmiczna - warianty rozszerzone
Mlem: Agencja kosmiczna – warianty rozszerzone

Mlem agencja kosmiczna: warianty rozszerzone

Powyżej opisaliśmy podstawowy wariant gry, idealny dla osób, które z planszówką Mlem: Agencja kosmiczna spotykają się pierwszy raz bądź dla graczy, którzy na koncie mają zaledwie kilka rozgrywek. Osoby, które już poznały wersję podstawową, mogą skusić się na warianty rozszerzone: UFO, Odkrycia lub Tajne misje. 

UFO – wariant rozszerzony Mlem

Jak Kosmos, to oczywiście UFO. Jak wygląda rozgrywka w wariancie UFO? Oprócz opisanych powyżej przygotowań, przy kosmicznej macie należy ułożyć stos żetonów wyprawy. Przed rozpoczęciem każdej z wypraw, dowódca pobiera żeton i umieszcza go rewersem do góry obok planszy rakiety. Każdy żeton zawiera następujące informacje: 

  • Ruch UFO: Pionek UFO należy przesunąć o odpowiednią liczbę pól. 
  • Liczba kości: Informacja na temat liczby kości, które należy wykorzystać w rozgrywce. 
  • Umiejętność dodatkowa: Wyróżniamy trzy rodzaje zdolności, dowódca może z nich korzystać podczas wyprawy. Umiejętność może być wykorzystana tylko raz. 

Odkrycie – wariant rozszerzony Mlem 

W tej wersji, oprócz kroków opisanych w wariancie podstawowym, należy wykorzystać także żetony odkryć. Żetony należy potasować, 5 z nich umieścić w wyznaczonych miejscach na planszy, a z pozostałych ułożyć stos i położyć go w zasięgu graczy. Gdy rakieta zatrzyma się na polu z żetonem odkryć, ów żeton jest natychmiastowo aktywowany. Żetony dają różne bonusy, na przykład dodatkowe punkty, możliwość pobrania jednej z odrzuconych kości, możliwość przesunięcia rakiety o wskazaną liczbę pól. 

Tajne misje

W tym wariancie wykorzystywane są żetony tajnych misji. Żetony należy potasować, a następnie rozdać każdemu z graczy po 4 sztuki. Gracze zatrzymują trzy wybrane żetony, po jednym muszą odrzucić. Na żetonach znajdują się informacje na temat tajnych misji – zajęcia przez astronautę określonego pola na planszy. Każda zrealizowana tajna misja to dodatkowe punkty i większa szansa na wygraną. Gracze nie zdradzają pozostałym, jaką misję wykonują. 

Mlem: Agencja kosmiczna – podsumowanie 

Mlem: Agencja kosmiczna to planszowa gra rodzinna, której akcja toczy się w kosmosie. Gracze zarządzają kocimi astronautami, zajmują planety i realizują tajne misje. Mamy tutaj dobrą zabawę, ale też strategię, kreatywność, dążenie do jak najlepszego wykorzystania umiejętności astronautów. Planszówka będzie dobrym wyborem na rodzinne popołudnie, wieczór ze znajomymi lub czas spędzony tylko we dwoje. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie

Wpisy