25

paź

Heroes of Might and Magic III – kultowa gra komputerowa w wersji planszowej

Heroes of Might & Magic III to przygodowa gra strategiczna, którą wielu z nas zna już w wersji komputerowej. Teraz popularna gra prezentuje się w nowej odsłonie, a mówiąc dokładniej, jako planszówka. Na czym polega gra planszowa Heroes of Might and Magic III? Jakim wyzwaniom trzeba będzie stawić czoła? Jakie możliwości otworzą się przed graczami? Spieszymy z wyjaśnieniem.

Heroes of Might and Magic III – na czym polega gra?

Heroes of Might and Magic III to przygodowa gra strategiczna, która przebiega w oparciu o załączone scenariusze – wybierasz jeden i ruszasz na wyjątkową przygodę. Poszczególne scenariusze umożliwiają grę solo lub drużynową, kooperacyjną lub opartą na rywalizacji. Do wyboru masz następujące warianty:

  • Starcie
  • Kampania
  • Sojusz

W scenariuszu znajdują się także informacje na temat układu mapy, liczby graczy, zasad zwycięstwa i innych specyficznych dla danej rozgrywki warunków.

Gracze wcielają się w rolę prawdziwych bohaterów i dzielnie przemierzają kontynenty Antagarich. Jaki mają cel? Odnalezienie cennych artefaktów, ale też pozyskiwanie sprzymierzeńców i odkrywanie nowych obszarów.

Heroes of Might and Magic III – zawartość pudełka

Zawartość pudełka jest dość duża, a samo pudełko ciężkie – waży około 3 kilogramów. Przyjrzyjmy się zawartości:

  • Księga Zasad, Księga Misji, Księga Turniejów,
  • 3 arkusze pomocy,
  • Plansza Walki, 3 plansze miasta, 3 planszetki bohaterów, tor Rund,
  • 21 kart jednostek, 41 kart jednostek neutralnych, 30 kart zdolności, 32 karty artefaktów, 46 kart zaklęć, 18 kart specjalności, 24 karty statystyk, 20 kart AI, 3 karty muru, 1 karta bramy, 1 karta wieży łuczniczej, 19 kart Astrologowie ogłaszają,
  • 120 żetonów,
  • 100 kostek akrylowych, 8 kości
  • 20 kafelków mapy (3 kafle początkowe, 9 kafelków dalekich, 6 kafelków bliskich, 2 kafelki Centralne).

Heroes of Might and Magic III – przygotowanie rozgrywki

Jak to zwykle, musimy zacząć od przygotowań do rozgrywki. W przypadku tej planszówki są one dość czasochłonne. Ale spokojnie, pełna emocji gra wszystko wynagrodzi. 

Krok numer jeden to wybór scenariusza z Księgi Misji – warto zacząć od tytułu Nowy wspaniały świat. Jest to rozgrywka w trybie rywalizacyjnym dla maksymalnie trzech osób. 

Każdy z graczy wybiera jedną z frakcji. Dostępne frakcje to: Zamek, Lochy, Nekropolia. Następnie gracze wybierają głównego bohatera swoich frakcji. Bohaterowie główni mają przypisane unikalne zdolności, a na planszy reprezentowani są przez figurkę. Bohater główny zdobywa doświadczenie i może awansować na wyższy poziom.  

Gracze układają planszetkę bohatera wybraną stroną do góry. Na planszetkach znajdują się informacje na temat specjalności bohatera, mocy, wiedzy, zdolności początkowej, obrony, ataku. Widoczne są także imię, klasa, typ i barwy frakcji. Ważnym elementem planszetki jest także tor PD – Poziomu Doświadczenia. Przy pierwszym polu toru Poziomu Doświadczenia gracze umieszczają jedną kostkę frakcji. 

Każdy z graczy przygotowuje początkową talię M&M. Należy dobrać karty Mocy i Magii – liczba tych kart uzależniona jest od rodzaju wybranego bohatera. Bohaterzy Magii dobierają dwie karty Zaklęcia, bohaterzy Mocy, jedną kartę Magiczna Strzała. 

Do talii M&M należy dodać karty specjalności pierwszego poziomu i kartę zdolności. Talię należy potasować i umieścić obok swojej planszetki. 

Kolejny etap przygotowań to kompletowanie ważnych elementów frakcji i umieszczenie ich we właściwym miejscu. 

  • Planszetka miasta i 7 kafli budynków – umieśćcie kafelki budynków pod planszetką. Uwaga! Sprawdźcie w wybranym scenariuszu, czy któraś z budowli już powstała, jeśli tak, dany kafelek należy położyć w odpowiednim miejscu na planszy. 
  • Zasoby: Kolejny krok to dobór zasobów: złota, budulców, kosztowności – w zależności od scenariusza liczba poszczególnych zasobów będzie się różnić. Ułóżcie na planszetkach kostki frakcji – przy odpowiedniej liczbie zasobów. 
  • Żetony: Na planszetkach połóżcie żetony akcji: Budowy, Populacji i Księgi zaklęć.
  • Mapa przygody: Przygotujcie mapę przygody. W scenariuszu znajdują się informacje dotyczące kombinacji kafli. 
  • Przygotujcie Mapę Walki oraz przypisane do wybranych frakcji karty jednostek. Tutaj także, w zależności od wybranego scenariusza, konieczne będzie przygotowanie innych kart jednostek. 

Kolejny etap to przygotowanie trzech talii kart: zaklęć, artefaktów i zdolności – powinny powstać trzy stosy zakrytych kart. 

  • Karty artefaktów dzielą się na karty słabe, mocne oraz relikty, tworzą jednak jedną talię. Karty te mają wpływ na przebieg walki, morale czy opcje doboru innych kart. 
  • Karty zaklęć wprowadzają wiele efektów, ale wykorzystywane są głównie podczas walki. 
  • Informacje o kartach zdolności znajdują się na torze PD.
  • Z każdego stosu weźcie po jednej karcie i połóżcie odkrytą obok stosu. 

Wybierzcie poziom trudności gry i pobierzcie premie początkowe. Następnie, przygotujcie talie jednostek neutralnych. Podzielcie karty na cztery talie – zgodnie z kolorem gwiazdek, którymi są oznaczone. Wyróżniamy jednostki brązowe, srebrne, złote i błękitne. Każdą z talii potestujcie i ułóżcie obok planszy. 

Przygotujcie kolejną talię – Astrologowie ogłaszają. Karty należy potasować i zakryte umieścić obok toru Rund. 

W dostępnym miejscu połóżcie znaczniki budulców, złota, kosztowności, ruchu, obrony i paraliżu, morale oraz kości: ataku, złota, zasobów.

Odkryjcie kafle początkowe i połóżcie je obok mapy. Na dodanym kafelku każdy umieszcza figurkę bohatera. 

Heroes of Might and Magic III
Heroes of Might and Magic III

Heroes of Might and Magic III – jak grać?

W Heroes of Might and Magic III wyróżniamy dwa rodzaje rund – rundy Zasobów i rundy Astrologów. Rundy przeprowadzane są na przemian i są oznaczane na torze Rund.

  • Rundy zasobów – gracze otrzymują zasoby za budynki, miasta, osady i kopalnie. Informacje o wysokości przychodu umieszczone są przy torach przychodów.
  • Rundy Astrologów – gracz dobiera jedną kartę Astrolodzy ogłaszają i odczytuje jej zawartość. Karty wprowadzają różnego rodzaju modyfikacje do gry.


Po zakończeniu rundy, należy przesunąć znacznik na torze Rund. Podczas gry mogą pojawić się także specjalne wydarzenia czasowe. Ich efekty uaktywniają się zwykle po spełnieniu określonych warunków. Informacje na ten temat zawarte są w scenariuszach.

Heroes of Might and Magic III: tury gracza

Gracz może wykonać trzy akcje w dowolnej kolejności, są to akcja miasta, akcja ruchu i akcja morale. Przyjrzyjmy się każdej z nich.

Akcja miasta

W przypadku akcji miasta istotne są trzy żetony – żeton budowy, żeton populacji i żeton księgi zaklęć. Każdy z żetonów ma własne znaczenie i może być użyty raz podczas tury gracza. Gracz może poprowadzić wybraną akcję miasta w dowolnym momencie.  

Żeton budowy

Żeton budowy  umożliwia budowę nowych budowli, np. Siedliska, Cytadeli, Ratusza czy Gildii Magów oraz korzystanie z bonusów z tym związanych. Efekty, jakie daje pozyskanie danej budowli, opisane są na planszetce. Efektem może być na przykład wzmacnianie jednostek czy zakup karty zaklęć.

W przypadku omawianej akcji, gracz wybiera kafelek budowli, opłaca koszt (w złocie, budulacach i kosztownościach) i umieszcza kafel na planszetce miasta. Następnie odwraca żeton wspomnianej akcji na stronę nieaktywną.

Niektóre z akcji budowy, np. budowa Gildii Magów, powiązane są z akcją księgi zaklęć. Budując niektóre budowle, od razu wykorzystujesz żeton księgi zaklęć oraz przypisany do niego bonus, następnie odwracasz kafelek na stronę nieaktywną. 

Żeton populacji 

Żeton populacji umożliwia rekrutowanie oraz wzmacnianie jednostek, a także rekrutowanie bohatera pomocniczego. 

Wyróżniamy najsłabsze jednostki (brązowa gwiazdka), jednostki średniego poziomu (srebrna gwiazdka) oraz jednostki najsilniejsze (złota gwiazdka). Każda jednostka ma przypisane atrybuty, np. poziom obrony, atak, punkty zdrowia, poziom inicjatywy, aktywacja. Jednostki mają także zdolności specjalne, takie jak akcja ataku, inna akcja, kontratak. Ponadto, jednostki dzielą się na naziemne, latające, strzelające. 

Aby zrekrutować lub wzmocnić jednostkę, musisz spełnić kilka warunków. 

  • Rekrutacja jednostki wymaga aktywnego żetonu populacji, wybudowania odpowiedniego siedliska lub siedlisk oraz uregulowania wskazanego na karcie kosztu. 
  • Wzmocnienie jednostek wymaga natomiast aktywnego żetonu populacji,  budowy Cytadeli oraz opłacenia kosztu wzmocnienia. Po wzmocnieniu postaci odwracasz daną kartę na błyszcząca stronę – ze strony z napisem garstka na stronę z napisem grupa.  
  • Uwaga! Pokonane w walce jednostki możesz rekrutować na nowo. 

 W ramach tej akcji możesz także wykorzystać bohatera pomocniczego. 

Akcja ruchu

Bohater może poruszyć się określoną liczbę pól – uzależnione jest to od zgromadzonej liczby punktów ruchu. Bohater główny ma przypisane trzy punkty ruchu, bohater pomocniczy dwa punkty. Dodatkowe punkty ruchu można zdobywać poprzez zajmowanie określonych pól na mapie.

W ramach akcji ruchu bohater może:

  • poruszyć się o jedno pole w wybranym kierunku,
  • odkryć kafelek mapy, obok którego znajduje się bohater,
  • dodać nowy kafelek mapy,
  • przedłużyć walkę z Jednostkami Neutralnymi o dodatkową rundę.

Akcja morale

W akcji morale wykorzystywane są żetony Morale. Morale gracza może wzrastać lub maleć – wszystko uzależnione jest od lokacji. W przypadku wzrastającego morale, pobierz żeton Wysokiego Morale. Ów żeton możesz odrzucić w zamian za możliwość wykonania jednej z trzech akcji:

  • dobór karty z talii Mocy i Magii
  • odrzucenie kart z ręki i dobranie takiej samej liczby kart Mocy i Magii
  • przerzucenie kość.

Jeśli Twoje morale obniża się, musisz odrzucić żeton Wysokiego Morale, jeśli nie masz takiego żetonu pobierasz żeton Niskiego Morale.

Eksploracja mapy

Eksploracja mapy to kluczowy element Heroes of Might and Magic III. Kafelki dzielą się na: Początkowe, Dalekie, Bliskie i Centralne. Dodatkowo, każdy kafelek dzieli się na 7 pól. Poszczególne pola dają różne efekty, przewidują różne nagrody. Zajęcie niektórych pól wymaga rozpoczęcia walki. Pola z żółtą ramką są zablokowane.
Scenariusze przewidują różne układy kafelków mapy. Zgodnie z niektórymi scenariuszami, gracze otrzymują własne kafelki i mogą dodawać je do mapy.

Zdobycie miasta

Możecie nie tylko budować budowle, ale także zdobywać osady i miasta wroga. W jaki sposób? Twój bohater musi zająć pole z odpowiednią lokacją wroga. Ale uwaga, przeciwnik może wysłać armię i obronić swoje terytorium. Jeśli uda Ci się zająć daną lokację, umieść na danym polu kostkę własnej frakcji. Pamiętaj jednak, że nie możesz korzystać z efektów danego miasta.

Co się wydarzy, jeśli to Twoje miast zostanie zdobyte? Nadal możesz korzystać z efektów miasta i rekrutować jednostki. Zasady mogą jednak różnić się w zależności od scenariusza.

Heroes of Might and Magic III – walka

Ważnym elementem gry jest walka. Długość walki uzależniona jest od poziomu Jednostek Neutralnych – poziom jednostek oznaczony jest cyframi rzymskimi na mapie. Rodzaj jednostek, które stoczą walkę, uzależniony jest od wybranego poziomu gry – należy sprawdzić w Księdze. Do walki dochodzi w następujących sytuacjach:

  • Gracz zajmuje pole z Jednostkami Neutralnymi (oznaczone rzymską cyfrą), które wcześniej nie było odwiedzone. Pola, które były już odwiedzone przez innych graczy, oznaczone są czarną kostką.
  • Gracz zajmuje pole bohatera innej frakcji. 

W pierwszym przypadku, czyli gdy gracz zajmuje nieodwiedzone pole z Jednostkami Neutralnymi, wykonuje on następujące akcje: 

  • rozkłada 5 Kart Jednostek neutralnych na planszy Walki, w pierwszej i drugiej linii,
  • pobiera jednostki wskazane w Księdze i umieszcza je po przeciwnej stronie planszy.

Szczegóły dotyczące rozmieszczenia kart i przebiegu walki uzależnione są od wybranego trybu rozgrywki.

Jeśli gracz zajmie pole lub osadę innego gracza, walka odbywa się na bardzo podobnych zasadach. Z tą różnica, że gracze wystawiają własne, zrekrutowane jednostki. Gracze – każdy po jednej stronie planszy Walki, rozmieszczają jednostki i przejmują nad nimi dowodzenie.

Jeśli nie uda Ci się wygrać walki podczas jednej rundy, możesz przedłużyć walkę o kolejną turę, w tym celu musisz wykorzystać punkt ruchu. Jeśli nie zdecydujesz się na takie działanie, Twój bohater przegrywa i cofa się o jedno pole.

Heroes of Might and Magic III – kto wygrywa?

W grze bardzo dużo się dzieje, a każda rozgrywka przebiega inaczej. Jak więc można zdobyć tytuł zwycięzcy? Jeśli w scenariuszu nie ma innych informacji, wygrywa gracz, który pokona wrogie frakcje, zdobędzie miasta i osady przeciwników. 

Podsumowanie

Heroes of Might and Magic III to gra strategiczna osadzona w świecie fantasy. Gracze prowadzą bohaterów, eksplorują mapy, zdobywają zasoby, budują budowle i prowadzą epickie bitwy z przeciwnikami. Głęboka mechanika gry, rozbudowana fabuła, różnorodne akcje i możliwości sprawiają, że gra jest niezwykle angażująca i za każdym razem przebiega inaczej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie

Wpisy