4
Everdell: Dalekobrzeg – baśniowy klimat i moc emocji. Jak grać w planszówkę?
Planszówko-karcianka, która mimo dość prostych zasad pozwoli Ci na pełne wykorzystanie kreatywności oraz umiejętności strategicznych? Sposób na dobrą zabawę i trening umysłu? Polecamy Dalekobrzeg. To angażująca gra, która spodobała się już wielu graczom – i potwierdzają to statystyki naszego e-sklepu. Dlaczego Dalekobrzeg to ciekawa propozycja dla osób w różnym wielku i na czym polegają rozgrywki? O tym poniżej!
Everdell: Dalekobrzeg – propozycja dla małych i dużych
Dalekobrzeg to strategiczno-ekonomiczna gra z elementami przygody. Jest to gra samodzielna, osadzona w malowniczym i urokliwym świecie Everdell. Dla przypomnienia – Everdell to planszówka, która przenosi nas do leśnej krainy, także skupiająca się na budowie miasta i zarządzaniu zasobami.
A czym dokładnie jest Dalekobrzeg? To kraina, w której czas płynie inaczej. Mamy żeglarzy, którzy dryfują po oceanie i szukają skarbów, mieszkają tutaj mnisi, którzy tłumaczą i zdobią księgi. Nie możemy też zapomnieć o pozostałych mieszkańcach, którzy dzielnie spełniają swoje obowiązki – gromadzą zasoby, budują miasta i dbają o to, by Dalekobrzeg był naprawdę wyjątkowym miejscem.
Jest jest super propozycją dla miłośników planowania i zarządzania zasobami, a także osób lubiących klimatyczne elementy przygody i eksploracji. Autorzy gry to James A. Wilson, Clarissa A. Wilson, piękne ilustracje przygotowała natomiast Jacqui Davis. Gotowy na wyjątkową rozgrywkę?
Everdell: Dalekobrzeg – zawartość pudełka i przygotowanie do gry
Zanim przejdziemy do przygotowania do rozgrywki i omówienia przebiegu gry, szybki przegląd pudełka. W zestawie znajdziecie następujące elementy:
- kolorowa, okrągła plansza,
- latarnia morska,
- 24 drewniane figurki robotników (6 krabów, 6 bobrów, 6 maskonurów, 6 kaczek),
- 155 kart,
- 24 kafelki map,
- 10 kafelków wysp,
- 8 kafelków róż wiatrów,
- 58 żetonów skarbów,
- 10 znaczników kolorów kart,
- 12 metalowych kotwic,
- 4 statki,
- 60 muszelek (są to znaczniki punktów),
- surowce: 30 drewienek, 30 kępek wodorostów, 30 kryształków, 30 grzybków.
- Krok numer jeden to przygotowanie planszy oraz latarni morskiej. Następnie, w wyznaczonych na planszy miejscach umieśćcie:
- Kafelki mapy – należy je ułożyć w sześć stosów. Liczba kafelków w stosie uzależniona jest od liczby graczy,
- Kafelki wysp – w liczbie równej liczbie graczy.
- Róże wiatrów – należy ułożyć dwa stosy i umieścić w zaznaczonych miejscach na planszy. Z każdego stosu wyłóżcie po jednym odkrytym kafelku.
- Karty – rozłóżcie na planszy (w zatoce) 8 odkrytych kart. Stos pozostałych kart umieśćcie po lewej stronie latarni.
- Wybierzcie pierwszego gracza, może nim być osoba, która wie najwięcej na temat morskich wypraw. Pierwszy gracz dobiera z talii (która znajduje się po lewej stronie latarni) 6 kart. Następnie, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każdy gracz dobiera o jedną kartę więcej, czyli gracz numer dwa weźmie 7 kart, gracz numer 3 natomiast 8 kart.
- Gracze wybierają kolory i umieszczają figurki robotników w odpowiednich miejscach: trzech robotników w latarni, dwóch robotników w swoim obszarze gry i jednego robotnika na statku na polu startowym.
- Każdy z graczy dobiera po trzy kotwice.
- Przygotowania zakończone! Czas rozpocząć rozgrywkę.
Dalekobrzeg – na czym polega gra?
Gra, choć nie ma skomplikowanych zasad, wymaga sprytu i dobrze przemyślanej strategii. Dobrze więc przemyśl każdy ruch i nie daj się rywalom. W swojej turze masz do wyboru trzy akcje – możesz wykonać tylko jedną z nich, są to: zagranie robotnika, zagranie karty lub przygotowania na nadchodzącą porę roku. Na czym polega każda z akcji?
Zagranie robotnika
Możesz umieścić swojego robotnika na polu akcji, takie pola oznaczone są symbolem łapki z błoną pławną. Po zajęciu pola, wykonaj przypisaną do niego akcję. Na planszy znajdują się różne pola akcji, które dają różne efekty.
- Pola akcji na wybrzeżu – takie pole może w tym samym czasie zajmować jeden gracz. Zajęcie pola to sposób, by zdobyć trzy gałązki.
- Pola akcji na wyspach – pola akcji można odwiedzić wyłącznie wtedy, gdy odkryty jest kafelek wyspy. Zajęcie tego pola pozwala na uzyskanie cennych zasobów. Pole może być zajęte przez jednego gracza.
- Doki – to pole, które może być zajęte przez dowolną liczbę graczy, także przez robotników jednego koloru. Zajęcie takiego obszaru pozwala na odrzucenie maksymalnie trzech kart z ręki – za każdą odrzuconą kartę, gracz może pobrać dowolny surowiec.
- Punkt widokowy – zajęcie punktu widokowego daje Ci szansę na odrzucenie dowolnej liczby kart z ręki i pobranie kart z Zatoki lub kart z talii (w dowolnej kombinacji), do limitu kart na ręce.
- Pola akcji na kartach- możesz odwiedzać wyłącznie pola akcji na kartach w swoim mieście. Zajęcie pól akcji w miastach innych graczy jest niemożliwe.
- Wydmy – zajęcie tego pola umożliwia zdobycie kafelka mapy. Uwaga – aby uzyskać kafelek mapy, trzeba spełnić dodatkowe warunki, a mówiąc dokładniej, dysponować wymaganymi kartami. Kafelki mapy dają dodatkowe punkty.
Zagranie karty
Zajęcie pola akcji to dopiero jedna z możliwości, kolejną jest zagranie karty. W turze możesz zagrać jedną kartę – może to być karta z ręki lub wybrana karta z Zatoki. Wybrane karty należy umieścić przed sobą – będą one tworzyć miasto. Zagrana karta może też wywoływać dodatkowe efekty. Ale uwaga, aby zagrać daną kartę, musisz najpierw opłacić jej koszt. Koszt może być wyrażony w surowcach, kotwicy lub monetach.
Co ważne:
- W całej grze możesz umieścić przed sobą maksymalnie 15 kart.
- Jeśli pobrałeś kartę z Zatoki, uzupełnij puste miejsce kartą z talii.
- Wyróżniamy różne rodzaje kart, które oznaczone są konkretnymi kolorami, są to:
- Karty zielone oznaczające produkcję
- Karty niebieskie, czyli karty zarządzania
- Karty brązowe, czyli karty podróżnika
- Karty czerwone, czyli karty miejsca
- Karty fioletowe, czyli karty pomyślności.
- Karty dzielimy także na zwykłe/unikatowe oraz karty stworzenie/budowli – na każdej z kart znajdują się informacje na ten temat. Jakie zasady obowiązują w tym zakresie? W mieście może znajdować się tylko jedna karta unikatowa i dowolna liczba kart zwykłych. Karty Stworzenia praktycznie zawsze wymagają opłacenia kosztu w grzybkach (można też wykorzystać kotwicę i nie płacić już innych kosztów). Karty budowli nigdy nie wymagają opłacenia kosztów w postaci grzybków.
Możliwa jest również akcja statku, którą należy wykonać w przypadku zagrania kartą odpowiadającą róży wiatrów. Jeśli zagrana karta odpowiada jednemu z kafelków róży wiatrów, przesuń statek o jedno pole, jeśli odpowiada obu kafelkom, o dwa pola,
Jeśli statek minie skrzynię skarbów lub zatrzyma się przy niej, pobierasz żeton skarbu, który możesz wykorzystać w rozgrywce.
Przygotowania na nową porę roku
Ostatnia z możliwości to przygotowanie na nową porę roku. W przypadku tej akcji, wszyscy Twoi robotnicy wracają do Ciebie, uzyskujesz też jednego nowego robotnika. Rozpoczęcie nowej pory roku może być związane z dodatkowymi bonusami, a także z konkretnymi działaniami. Dla przykładu opiszemy lato.
Lato
- dobierz dwie karty z Zatoki – na ich miejscu umieść nowe karty z tali,
- pobierz jednego nowego robotnika,
- gracz, który jako ostatni przygotowuje się do lata, przeprowadza przypływ, oznacza to, że odwraca dwa dowolne kafelki wysp – odwróconych wysp nie można już zajmować,
- ostatni gracz przeprowadza także efekt róży wiatrów, co oznacza, że zdejmuje po jednym kafelku z obu stosów róży wiatrów, wybrane kafelki umieszcza na spodzie, odsłaniając tym samym nowe.
Pierwsza runda zaczyna się zimą, kolejną porą roku będzie więc wiosna. Każdy z graczy rozpoczyna nową porę roku w dogodnym dla siebie momencie.
Gra kończy się jesienią. Jeśli jesteś już w tej porze roku i nie chcesz lub nie możesz wykonać kolejnych ruchów, pozostaje Ci zakończenie działań. Gdy wszyscy gracze pasują, gra dobiega końca.
Dalekobrzeg – kto wygrywa?
Kto wygrywa? Oczywiście gracz, który uzyska największą liczbę punktów. Pod uwagę brane są:
- zebrane muszelki,
- punkty na kartach w miastach,
- punkty za fioletowe karty pomyślności,
- punkty za żetony skarbów,
- punkty za kafelki map,
- punkty za końcową pozycję statku.
Dalekobrzeg – za co polubisz tę planszówkę?
- W planszówkę możesz grać w składzie dwu-, trzy- lub czteroosobowym. Co więcej, gra ma także tryb solo – dzięki temu, gdy akurat nie będziesz miał kompana do gry, będziesz mógł samodzielnie rozegrać partię i świetnie się przy tym bawić.
- Dzięki grze sprawdzisz się w roli stratega – zwycięstwo i dominację nad pozostałymi graczami możesz zyskać na różne sposoby. Ważny jest więc dobry plan, elastyczne zmiany strategii, dopasowywanie rozwiązań do dynamicznej sytuacji na planszy. Jest to więc nie tylko zabawa, ale również trening umysłu.
- Dalekobrzeg to planszówka ekonomiczna, w której gromadzisz zasoby, nabywasz karty, zarządzasz swoimi dobrami – rozwijasz więc umiejętność logicznego i kreatywnego myślenia.
- Gra jest angażująca, a nuda nie ma szans. Musisz dobrze przemyśleć własne akcje, ale także obserwować akcje przeciwników, którzy mogą zająć Ci upatrzoną lokację lub zgarnąć najlepsze karty. Przez całą rozgrywkę warto więc zachować czujność.
Dalekobrzeg – dla kogo?
Dalekobrzeg to propozycja dla wszystkich fanów dobrej zabawy. Omawiana planszówki-karcianka zalecana jest dla osób od 10. roku życia, będzie więc doskonałą propozycją na wieczory z nieco młodszymi graczami. Ale Dalekobrzeg spodoba się także dorosłym – stymulacja pamięci, układanie strategii i wypróbowanie własnych sił w rozgrywkach dadzą wiele satysfakcji. Wspólne rozgrywki mogą być także sposobem na integrację grupy, przełamanie lodów, budowę relacji.
Dalekobrzeg – podsumowanie
Podsumowując, Dalekobrzeg to ekonomiczno-strategiczna, pięknie wydana planszówko-karcianka. Gracze zarządzają grupą pracowników, gromadzą zasoby, budują miasta, pozyskują punkty i korzystają z różnych efektów. Przemyślana strategia i trafne działania to droga do uzyskania miana zwycięzcy. Dalekobrzeg to gwarancja ciekawej rozgrywki i doskonałej zabawy, a jednocześnie trening umysłu.