15
Aqua, czyli gra planszowa w głębinach oceanu – jak grać?
Rafy koralowe, podwodne zwierzęta i wspaniały, oceaniczny świat. Wszystko to sprowadza się do jednego słowa – Aqua. Aqua to ciekawa i angażująca gra kafelkowa, która rozwija wyobraźnię i kreatywność, ale też uczy logicznego myślenia. Brzmi interesująco? Sprawdź, czym dokładnie jest Aqua i jak przebiega rozgrywka w głębinach. My jesteśmy pod wrażeniem.
Aqua – wszystko, co musisz wiedzieć
Aqua to gra kafelkowa, w której tworzysz własny, podwodny świat, masz pod opieką kolonie koralowców i dążysz do tego, by w Twoim królestwie zamieszkały mniejsze i większe oceaniczne stworzenia. Omawiana gra przeznaczona jest dla jednego do czterech graczy od 8. lat. Czas rozgrywki to około 30 – 45 minut. Co ciekawe, rozgrywki prowadzić można w aż trzech wariantach: rodzinnym, zaawansowanym i jednoosobowym. Aqua sprawdzi się podczas popołudnia w rodzinnym gronie, będzie łakomym kąskiem dla zaawansowanych graczy, a także dobrym wyborem, gdy zabraknie kompanów, by rozegrać partię. Musimy jeszcze dodać, że autorzy gry to Dan Halstad i Tristan Halstad, za rozwojem Aquy stoją Asger Harding Granerud, ilustracje natomiast zaprojektował Vincent Dutrait.
Aqua – przygotowanie do gry
Zacznijmy od omówienia zawartości pudełka. W zestawie znajdują się następujące elementy:
- 4 płytki obszarów startowych,
- 24 płytki ekosystemów (płytki są ponumerowane),
- 70 płytek koralowców,
- 72 płytki małych zwierząt (błazenek plamisty, osa morska, krab trapezia, pławikonik sargassowy i wiele innych),
- 15 płytek dużych zwierząt (długopłetwiec oceaniczny, żarłacz rafowy czarnopłetwy, rekin wielorybi, ośmiornica i wiele innych),
- płytka ślimaka morskiego,
- notes punktacji.
Zanim rozpoczną się rozgrywki, konieczne jest przygotowanie wszystkich elementów. Skupmy się na podstawowym wariancie.
- Każdy z graczy losuje jeden obszar startowy i układa go przed sobą. Obszary startowe stanowią początkowy punkt rozgrywki.
- Kolejny krok to pobranie płytek ekosystemów. Uwaga, w wariancie podstawowym wykorzystywane są wyłącznie płytki z numerami od 1 do 6. Pozostałe płytki ekosystemów, czyli od 7 do 24, wykorzystywane są w wariancie rozszerzonym. Płytki ekosystemów należy ułożyć w rzędzie, rewersami do góry.
- Następnym elementem są płytki małych zwierząt, należy posegregować je pod kątem gatunków i ułożyć w stosy. Płytki powinny być ułożone rewersami do góry. Stosy ustawiamy w rzędzie nad płytkami ekosystemów.
- Płytki dużych zwierząt również należy posegregować według kształtu, ułożyć w stosy i ustawić nad płytkami małych zwierząt. Stosy układamy w kolejności od najniższej do najwyższej liczby punktów. Dodatkowo, w rozgrywce 2- i 3-osobowej z każdego ze stosów należy odrzucić płytkę z czerwonym symbolem.
- Jeden z ostatnich etapów przygotowań to pobranie płytek koralowców, płytki należy pomieszać i zakryte umieścić w dostępnym dla wszystkich miejscu. W zależności od liczby graczy, część koralowców należy odłożyć do pudełka. W przypadku rozgrywki 2-osobowej odkładamy się 35 płytek, w rozgrywce 3-osobowej 18 płytek, a w rozgrywce 4-osobowej 1 płytkę.
- Odkrywamy płytki koralowców w liczbie równej liczbie graczy plus jeden i umieszczamy je odkryte na środku stołu.
- Przygotowania dobiegają końca.
Aqua – jak wygląda rozgrywka?
Aqua to aż 17 pełnych emocji rund. Tura gracza składa się z trzech faz, są to: hodowanie koralowców, tworzenie skupisk i raf, ustanowienie bioróżnorodności. Rozpoczyna gracz, który otrzymał kafelek ślimaka morskiego.
Hodowanie koralowców
Gracz pobiera z puli płytkę koralowca (na jednej płytce znajdują się trzy koralowce w różnych kolorach) i umieszcza ją w swoim obszarze gry – w pierwszej rundzie taką przestrzenią będzie kafelek obszaru startowego. Pobrana płytka musi pod kątem kolorystycznym pasować przynajmniej do jednej krawędzi kafelka, obok którego zostanie umieszczona. Dla przykładu, czerwone krawędzie muszą stykać się z czerwonymi krawędziami, a żółte z żółtymi itp.
Tworzenie siedlisk i raf
Kolejnym zadaniem jest tworzenie siedlisk i raf. W jaki sposób je zrealizować? Siedlisko powstaje w momencie, w którym gracz połączy trzy koralowce takiego samego koloru. Na utworzonym siedlisku natychmiast umieszczane jest małe zwierzątko w takim samym kolorze. Rafa natomiast powstaje w momencie, w którym gracz układa obok siebie cztery koralowce takiego samego koloru. Utworzenie siedliska pozwala na zdobycie punktów za płytki małych zwierząt. Dzięki utworzonym rafom, gracz otrzymuje punkty za przylegające do krawędzi raf płytki małych zwierząt.
Ustanowienie bioróżnorodności
W tej akcji gracz skupia się na tym, by przyciągnąć do swojego podwodnego świata większe zwierzęta. Aby zrealizować ów cel, gracz musi umieścić płytkę dużego zwierzęcia na zróżnicowanych płytkach małych zwierząt (dzięki temu zachowana będzie różnorodność). Płytki małych i dużych zwierząt muszą być dopasowane pod kątem kształtu. Gdy każdy z graczy przebrnie przez wymienione fazy, runda dobiega końca. Gracz, który dysponuje znacznikiem ślimaka morskiego, przygotowuje płytki koralowca i rozpoczyna się kolejna runda.
Przygotowanie do kolejnej rundy
Za przygotowanie kolejnej rundy, czyli ułożenie brakujących kafelków koralowców, odpowiada gracz, który dysponuje płytką ślimaka morskiego. Po zakończeniu przygotowań płytka ślimaka morskiego wraca na środek stołu. Podczas rozgrywki gracze mogą sięgać po płytkę ślimaka – jeśli jest dostępna. Pobranie płytki jest równoznaczne z pasowaniem danego gracza.
Kto wygrywa?
Po 17 rundach rozgrywka dobiega końca i można przejść do zliczania punktów. Gracze uzyskują punkty za: płytki dużych zwierząt, płytki małych zwierząt, utworzone rafy – zliczane są punkty za rafy, do których przylegają płytki małych zwierząt, punkty za ekosystemy (na początku gry płytki małych zwierząt umieszczane się pod 6 płytkami ekosystemów). Gracz może otrzymać punkty za ekosystemy, jeśli spełnia zaznaczone wskazane na płytce warunki.
Wariant rodzinny, zaawansowany, jednoosobowy
Oprócz wariantu podstawowego, skusić się można na rozgrywkę w trybie rodzinnym, zaawansowanym lub jednoosobowym. Jakie zasady obowiązują we wspomnianych wersjach gry? Wariant rodzinny W wariancie rodzinnym pomijamy rafy i ekosystemy. Gracze otrzymują punkty wyłącznie za płytki małych i dużych zwierząt.
Wariant zaawansowany
Ten wariant wyróżnia się tym, że w rozgrywce uwzględniane są wszystkie płytki ekosystemów. W wariancie podstawowym wykorzystywane są wyłącznie płytki od 1 do 6.
Wariant jednoosobowy
Mamy jeszcze trzeci wariant gry – jednoosobowy. W tym przypadku wykorzystywane są reguły z wariantu podstawowego, ale z pewnymi zmianami. Do pudełka odłóż płytkę ślimaka morskiego i 19 płytek koralowców. Z puli koralowców pobierz trzy płytki i umieścić je na środku stołu. Z trzech odkrytych płytek koralowców wybierz jedną, będzie ona Twoim obszarem startowym. Rozegraj 17rund i sprawdź, ile punktów udało Ci się uzyskać.
Scenariusze, wyzwania, modyfikacje
W grze można korzystać z modyfikacji, wyzwań i scenariuszy, takie opcje sprawiają, że rozgrywka staje się jeszcze przyjemniejsza i za każdym razem przebiega w inny sposób.
- Scenariusze – scenariusze pozwalają na modyfikację zasad punktowania, wprowadzają też do rozgrywki dodatkowe cele. Tabela ze scenariuszami znajduje się w instrukcji.
- Wyzwania – to ciekawe rozwiązanie ze względu na to, że gracze nie wybierają wyzwań przed rozpoczęciem gry. Dopiero po zakończeniu rozgrywki weryfikują, czy którejś z osób udało się zrealizować wyzwanie lub wyzwania. Jeśli gracz zrealizował kilka wyzwań, wybiera jedno.
- Modyfikacje – modyfikacje pozwalają na wprowadzenie nowych zasad do rozgrywki. Gracze wybierają modyfikacje przed rozpoczęciem gry. Wśród dostępnych opcji wymienić możemy: na koniec gry każdy z graczy wybiera kolor rafy, za którą otrzyma punkty, rafa musi składać się z minimum 5 koralowców, gracze mogą mieć w swoim podwodnym świecie tylko jedno duże zwierzę danego kształtu.
Podsumowanie
Aqua to gra kafelkowa, która, jak sama nazwa wskazuje, toczy się w głębinach oceanu. Gracze budują rafy i siedliska oraz dbają o to, by w ich morskim świecie zamieszkały zarówno małe, jak i duże zwierzęta. Aqua ma kilka wariantów, oprócz wersji podstawowej, skusić się można na wariant rodzinny, zaawansowany oraz jednoosobowy. Dodatkowo, dzięki, scenariuszom, modyfikacjom i wyzwaniom każda rozgrywka wygląda inaczej, a nuda nie ma szans. Na sam koniec pozostaje nam tylko życzyć Wam dobrej zabawy i oczywiście zwycięstwa.