4

lut

Apiary – planszówka strategiczna na długie wieczory – jak grać?

Apiary to idealna propozycja dla graczy lubiących dłuższe rozgrywki – takie, w których wiele się dzieje, a do wygranej prowadzą różne ścieżki. To planszówko-karcianka, w której będziesz zarządzać frakcją pszczół robotnic – pszczoły będą pozyskiwać zasoby, zdobywać przysługi królowej, budować ule. Jakie dokładnie wyzwania na Ciebie czekają? Jakie ścieżki prowadzą do zwycięstwa?

 

Apiary – preludium

Apiary to świat, w którym gatunek ludzki już nie istnieje (i to od dawna). Wraz z wyginięciem populacji ludzkiej, powstała przestrzeń, w której może rozwijać się inna, inteligenta społeczność. Stworzyła ją pszczoła miodna, inaczej mellifera. Podczas rozgrywki, wcielisz się w rolę zarządzającego jedną z dwudziestu frakcji. Będziesz kierował pszczołami w taki sposób, by umożliwić im eksplorację, pozyskiwanie surowców i oczywiście, punktów zwycięstwa. Czas rozgrywki wynosi około 90 minut, Apiary będzie więc doskonałą propozycją na nieco dłuższe wieczory. Sama gra zawiera kilkanaście elementów – w pierwszej kolejności trzeba w odpowiedni sposób rozłożyć je na planszy.

W pudełku znajdziesz:

  • Kafelki: 40 kafelków farm, 30 kafelków zdobień, 30 kafelków rekrutów, 29 kafelków innowacji, 20 kafelków startowych, w tym 5 podstawowych, 15 kafelków planet, 5 kafelków tańca.
  • Znaczniki: 25 znaczników włókna, 25 znaczników pyłku, 25 znaczników wody, 15 znaczników wosku, 12 znaczników miodu.
  • Żetony: 35 żetonów hibernacji (po 7 sztuk dla każdego gracza), 20 żetonów eksploracji, 5 żetonów tańca.
  • Karty: 45 kart siewu.
  • 20 robotnic (po cztery sztuki dla każdego gracza) i 15 znaczników graczy (po 3 sztuki dla każdej osoby).
  • 5 planszetek uli, 5 planszetek dokowania, 15 ramek uli, dwustronna plansza.
    apiary jak grać, przygotowanie planszy
    Apiary – przygotowanie planszy

Apiary – przygotowania do gry

Znasz już zawartość pudełka, czas więc rozpocząć przygotowania do gry.

  1. Planszę główną umieść na środku stołu. Uwaga, plansza jest dwustronna – jedna ze stron przeznaczona jest dla rozgrywek w gronie 1-3 osób, a druga, dla 4-5 osób. Na planszy zaznaczone są różne obszary, np. Eksploracja, Wymiana, Postęp, Badania, Wzrost, Zdobienie.
  2. Z kafelków planet przygotuj stos i umieść go obok planszy.
  3. Na każdym polu planety połóż jeden żeton eksploracji. Na polu eksploracji – w obszarze startowym, umieść także statek matki.
  4. Na każdym prostokątnym polu w obszarze Wymiany umieść po jednym kafelku tańca. W tym samym polu umieść ułożone w stos żetony tańca.
  5. W obszarze Badania ułóż zakryty stos kart siewu.
  6. W obszarze Postępu umieść w rzędzie trzy odkryte kafelki farm. W tym samym obszarze, w polu rekrutów, ułóż w rzędzie trzy odkryte kafelki rekrutów, a w polu innowacji, trzy odkryte kafelki innowacji.
  7. W obszarze zdobień, na każdym polu, umieść po jednym odkrytym kafelku zdobień.

 

Plansza przygotowana. Teraz przychodzi czas na rozdanie zestawów startowych. Każdy z graczy powinien otrzymać następujące elementy:

  • 3 znaczniki gracza w wybranym kolorze.
  • Plansza dokowania i 7 żetonów hibernacji, które należy umieścić na planszetce.
  • Planszetka ula – każdy z graczy losuje jedną sztukę.
  • Kafelek startowy – gracz losuje dwa kafelki i wybiera jeden. Na kafelku znajduje się informacja o liczbie i sile pszczół robotnic. Wskazaną liczbę pszczół należy umieścić na planszy dokowania. Na kafelku znajdują się także informacje na temat surowców. Gracz umieszcza na kafelkach wskazaną liczbę surowców (pod uwagę brane są wyłącznie surowce z zielonym obrysem).

Gdy już każdy z graczy ma swój zestaw startowy, można rozpocząć rozgrywkę.

 

Jak grać w Apiary?

Na czym polega rozgrywka? Już teraz zdradzimy, że przydadzą się umiejętności strategiczne i odrobina sprytu. Jaki jest cel każdego zarządcy frakcji? To pozyskiwanie surowców, które pozwolą na zakup odpowiednich kafelków i rozbudowę uli. Celem nadrzędnym jest uzyskanie jak największej liczby punktów zwycięstwa – punkty pozyskać można z planszetki ula, z kafelków zdobień czy wsuniętych kart siewu.

Gracz, podczas swojej tury może wykonać jedną z dwóch akcji są to: umieszczenie robotnicy lub odzyskanie robotnicy. Przyjrzyjmy się obu wariantom.

Umieszczenie robotnic

Aby wykonać tę akcję, na planszetce gracza musi znajdować się przynajmniej jedna aktywna pszczoła robotnica. Jeśli gracz spełnia ten warunek, może umieścić pszczołę w wybranym polu akcji na planszy.

W przypadku omawianej akcji istotne są następujące zasady:

  • Niektóre obszary mają dwa pola akcji – robotnicę należy umieścić na polu, z którego wychodzi strzałka.
  • Dana akcja musi być wykonana w 100% lub przynajmniej w części. Jeśli gracz nie jest w stanie wykonać danej akcji, nie może umieścić robotnicy na danym polu.
  • Wykonanie niektórych akcji jest płatne. Gracz, zanim umieści na danym polu robotnicę, musi uregulować opłaty z tym związane.
  • Pola akcji są dostępne przez cały czas, nie można ich blokować lub rezerwować.
  • Jeśli na polu akcji, które gracz chce zająć, znajduje się inna pszczoła robotnica, jest ona spychana na pole znajdujące się obok lub poza planszę.
  • Konkretne możliwości uzależnione są od siły robotnicy. Informacje o sile, znajdują się na grzbietach pszczół.

Wróćmy do kwestii spychania robotnicy z planszy. Rezultaty takiej akcji uzależnione są od siły pszczoły w momencie zepchnięcia.

  • Jeśli siła pszczoły wynosiła 1, 2 lub 3 gracz ma dwie możliwości:
  1. Zwiększa siłę pszczoły o jeden i umieszcza ją w polu aktywnym na planszetce dokowania.
  2. Jeśli gracz nie chce zwiększać siły pszczoły, umieszcza ją na lądowisku na planszetce dokowania.
  • Jeśli siła robotnicy wynosiła 4, pszczoła natychmiast hibernuje. W takim przypadku gracz umieszcza na plastrze hibernacji żeton hibernacji.

Hibernacja

Ważnym elementem gry jest plaster hibernacji. Jest on podzielony na kilka sektorów, a sektory na kilka pól. Gracz, który umieści najwięcej żetonów w danym sektorze, uzyskuje dodatkowe punkty. Jeśli pszczoła hibernuje, gracz odkłada ją do zasobów ogólnych, w zamian pobiera żeton hibernacji i umieszcza go w wybranym polu na plastrze hibernacji. Uzyskuje dzięki temu premię.

Dostępne pola akcji

Przyjrzyjmy się teraz akcjom, jakie mogą wykonać pszczoły robotnice.

Eksploracja

Gracz przesuwa statek matki o liczbę pól równych sile wszystkich pszczół robotnic. Statek przesuwa się w pionie lub w poziomie. Jeśli planeta nie była jeszcze eksplorowana, gracz wykonuje następujące działania:

  • Pobiera żeton eksploracji i otrzymuje premię.
  • Umieszcza w odpowiednim miejscu nowy kafelek planety.
  • Umieszcza na planecie surowiec podstawowy z zasobów ogólnych.
  • Pobiera dostępne na planecie surowce.

Postęp

Jednym z zadań pszczół jest nieustanne ulepszanie uli. Gracz, po opłaceniu wskazanych kosztów, może dodać do swojego ula kafelek farmy, rekruta albo innowacji. Jeśli gracz użyje robotnicy o sile 4, dodatkowo otrzymuje 3 przysługi królowej.

Wzrost

Gracz uzyskuje nowe pszczoły robotnice lub ramki, dzięki którym może powiększyć swój ul.

  • Pozyskanie robotnicy o sile 1 – opłata w postaci jednego i robotnicy mającej co najmniej 1 punkt siły.
  • Pozyskanie ramki ula – 2 dowolne surowce i robotnica mająca co najmniej 2 punkty siły.

Jeśli gracz wykorzysta w tej akcji pszczołę o sile 4, może dodatkowo wzmocnić swoją frakcję.

Badania

W tej akcji gracz pobiera tyle kart siewu, ile wynosi siła robotnicy. Może jednak zatrzymać wyłącznie jedną z pobranych kart. Dzięki karcie siewu, gracz może otrzymać zdolność jednorazową lub uzyskać dowolny surowiec.

Jeśli gracz wykorzysta robotnicę o sile 4, może dodatkowo wsuwa kartę siewu pod planszetkę ula – zapewni to dodatkowe punkty na koniec gry.

Wymiana

W tej akcji gracz wymienia surowce pochodzące z ula, którym zarządza na inne surowce. Maksymalna liczba wymian nie może być większa niż siła umieszczonej w polu akcji robotnicy. Gracz może wymienić: 

  • kartę siewu na inną kartę siewu,
  • jeden piłek i jedno włókna na wosk,
  • 2 pyłki i jedną wodę na miód.

Jeśli na polu w obszarze wymiany gracz umieści pszczołę o sile 4, może nauczyć ją tańczyć. Dzięki temu z opcji wymiany surowców mogą korzystać wszyscy gracze. W momencie, w którym gracz staje się nauczycielem tańca, otrzymuje jadną przysługę królowej.

Zdobienie

Gracz dodaje do swojego ula kafelek zdobienia. Akcje może wykonać tylko pszczoła o sile 4, koszt akcji opłacany jest w miodzie.

Apiary - jak grać?
Apiary – jak grać?

Akcja odzyskiwania

Jeśli na planszy lub lądowisku znajduje się co najmniej jedna pszczoła, gracz może przeprowadzić akcję odzyskiwania. W takiej sytuacji, gracz zabiera wszystkie robotnice i pobiera dochód. Następnie, w zależności od siły pszczół, wykonuje konkretne akcje.

Siła robotnicy 1, 2, 3

Gracz pobiera dochód – może nim być punkt zwycięstwa, ale też coś innego, na przykład przysługa królowej. Dochód pobierany jest z kafelków farm, które znajdują się na planszetce ula. Wysokość dochodu uzależniona jest od liczby pszczół. Dodatkowo, każda z odzyskanych pszczół zwiększa swoją siłę o jeden i ląduje na planszetce dokowania w polu aktywnym.

Siła powyżej 4

Robotnica natychmiast hibernuje.

Koniec gry i punktacja 

Gdy przynajmniej u jednego z graczy, na wszystkich polach na plastrze hibernacji znajdują się żetony hibernacji, gra  dobiega końca. Pozostaje jedynie zliczenie punktów i ogłoszenie wygranego. W punktacji uwzględniane są:

  • premie z żetonów hibernacji,
  • premie z pól plastra hibernacji
  • dochód z farm,
  • punkty za budowę pól na planszetce ula,
  • zdolności z kart siewu
  • aktywowane zdolności kafelków,
  • wykorzystanie robotnicy o sile 4 do wykonania akcji postępu.  

Dodatkowo, na koniec gry, można uzyskać punkty za: 

  • spełnienie warunków z wsuniętych kart siewu,
  • kafelki farm, rekrutów i innowacji, 
  • przysługi królowej,
  • uzupełnienie planszetki i ramek ula, 
  • specjalne zdolności frakcji, 
  • przewagę na plastrze hibernacji.  

Podsumowanie 

Apiary to gra strategiczna, w której będziesz zarządzać frakcją pszczół robotnic. Delegujesz pszczoły na różne akcje, na przykład takie, jak eksploracja, zdobienie, postęp, wzrost czy wymiana. Przez całą grę pozyskujesz punkty i dążysz do tego, by zyskać przewagę nad rywalami. Omawiana planszówka to gwarancja świetnej zabawy, ale też sposób, by sprawdzić swoje umiejętności strategiczne, analityczne, kreatywność i spryt.  

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnie

Wpisy