
18
7 cudów świata: Pojedynek – super rozgrywka dla dwóch osób
7 cudów świata: Pojedynek to gra planszowa dla dwóch osób. Mamy tutaj prawdziwe starcie wrogich cywilizacji – która okaże się niezwyciężona? Jaka droga – militarna, a może postęp naukowy, pozwolą na zbudowanie przewagi? Sprawdź, na czym polegają rozgrywki w 7 Cudów świata: Pojedynek i jakie wyzwania czekają na graczy.
7 cudów świata: Pojedynek – na czym polega gra?
7 cudów świata: Pojedynek to planszówko-karcianka dla dwóch osób. Wykorzystane są tutaj niektóre mechaniki gry 7 cudów świata, ale nie brakuje też nowości i unikalnych wyzwań. Rozgrywka obejmuje trzy epoki – w pudełku znajdują się karty dedykowane epoce I, II i III. Wszystkie karty nazywane są budowlami – włącznie z tymi, które nie przedstawiają budowli. Każdy z graczy skupia się na budowie wielkiej cywilizacji – może to zrobić poprzez uzyskanie dominacji militarnej, przewagę w dziedzinie edukacji lub przez zwycięstwo cywilne.
7 Cudów świata: Pojedynek – zawartość pudełka
Co znajdziesz w pudełku? Ma ono dość bogatą zawartość.
Plansza
Plansza to główny element gry – po przeciwnych stronach znajdują się miasta graczy. Na planszy wygospodarowane są obszary na żetony militarne, znaczniki postępu, a także na pion konfliktu (zadbaj o to, by był jak najdalej od Twojego miasta).
Karty cudów
W grze mamy dwanaście kart cudów architektonicznych. Na każdej z kart znajdują się informacje na temat kosztu budowy cudu oraz efektów, jakie daje dana karta. W zależności od wybranego cudu, można liczyć na takie bonusy, jak dodatkowe monety, możliwość rozegrania dodatkowej tury, pozbawienie przeciwnika wybranej karty. Karty cudów to: Biblioteka Aleksandryjska, Via Appia, Circus Maximus, Kolos Rodyjski, Latarnia morska na Faros, Wiszące ogrody Semiramidy, Mauzoleum w Halikarnasie, Pireus, Piramida Cheopsa, Piramida Cheopsa, Sfinks, Posąg Zeusa w Olimpii.
Karty budowli
Karty budowli to kolejny, istotny element gry. Na każdej z kart znajdują się informacje na temat nazwy budowli, kosztu w monetach lub materiałach oraz efektów. Jeśli na karcie nie ma informacji na temat kosztów, oznacza to, że wzniesienie budowli nie jest związane z opłatami. Na niektórych kartach dodatkowo znajdują się białe symbole, dzięki którym gracz zyskuje możliwość wzniesienia darmowej budowli w kolejnych epokach. Karty przedstawiają 7 rodzajów budowli – każdy rodzaj ma przypisany konkretny kolor. Wyróżniamy:
- Karty brązowe, surowce – budowle produkujące materiały.
- Karty szare, dobra – budowle produkujące materiały.
- Karty niebieskie, budowle cywilne – pozwalające na uzyskanie określonej liczby punktów.
- Karty zielone, naukowe – umożliwiają zdobycie symboli naukowych oraz punktów.
- Karty żółte, handlowe – dają monety, produkują materiały, mogą zmienić cenę towaru, czasem umożliwiają zdobycie punktów.
- Karty czerwone, militarne – dają potęgę militarną.
- Karty fioletowe, Gildii – wykorzystywane wyłącznie w epoce III (zamiast kart surowców i dóbr). Dzięki karcie Gildii i spełnieniu określonych warunków, można zdobyć dodatkowe punkty.
Pozostałe elementy gry to monety, żetony postępu (rolnictwo, architektura, ekonomia, prawo, budownictwo, matematyka, filozofia, strategia, teologia, urbanistyka), pion konfliktu oraz znaczniki militarne.
7 cudów świata: Pojedynek – instrukcja
Zaczynamy od przygotowania planszy, kart, znaczników i monet.
- Na planszy, w odpowiednich miejscach, należy umieścić pion konfliktu, pięć zakrytych żetonów postępu, cztery zakryte znaczniki militarne.
- Każdy z graczy otrzymuje 7 monet.
- Kolejny krok to przygotowanie kart cudów. Talię należy potasować, a następnie ułożyć 4 karty obok planszy. Gracz numer jeden wybiera jedną kartę cudów, gracz numer dwa – dwie karty, gracz numer jeden zabiera ostatnią kartę. Taką akcję należy powtórzyć, ale gracze wybierają karty w odwrotnej kolejności. Teraz gracz numer dwa wybiera jako pierwszy. Każdy z graczy rozkłada wybrane karty cudów w swoim obszarze gry.
- Przygotowujemy karty epok. Z każdej talii należy wybrać 3 losowe karty i odłożyć do pudełka – nie będą już potrzebne. Dodatkowo, do kart epoki III należy dodać karty Gildii.
- Kolejny krok to przygotowanie kart epoki I. Karty należy ułożyć zgodnie z zawartym w instrukcji schematem i tak, by każdy z graczy miał do nich dostęp.
7 cudów świata: Pojedynek instrukcja: jak grać?
Gdy już wszystko jest przygotowane, można rozpocząć wielki pojedynek. Gracze naprzemiennie rozgrywają swoje tury. Na turę składają się różne akcje, są to:
Wybór karty budowli
Gracz wybiera jedną z rozłożonych kart budowli. Uwaga, musi to być karta dostępna, czyli taka, która nawet w części nie jest zakryta przez inne karty. Po wyborze karty budowli, gracz może wykonać jedną z trzech akcji, do wyboru ma:
Wzniesienie budowli
Taka akcja, w zależności od karty, stawia przed graczem inne wymagania. Konieczne może być:
- Dostarczenie odpowiednich materiałów – aby wznieść budowlę, gracz musi dostarczyć wskazane materiały, np. drewno, glinę, szkło, papirus, drewno. Wskazane materiały gracz może wyprodukować lub zakupić – produkcję materiałów umożliwiają karty brązowe, szare oraz część kart żółtych. Co ważne, gracz może wykorzystywać wyprodukowane materiał tyle razy, ile chce, nie traci ich po wzniesieniu budowli.
- Opłata w monetach – w takiej sytuacji gracz musi dostarczyć do banku podaną na karcie liczbę monet.
- Darmowa budowa – zdarza się, że możliwe jest darmowe wzniesienie budowli. Karty z darmową budowlą oznaczone są białymi symbolami.
Odrzucenie karty
Gracz może także odrzucić wybraną kartę. W zamian otrzymuje z banku dwie monety plus jedną, dodatkową monetę za każdą żółtą kartę, którą ma w swojej kolekcji. Odrzucone karty należy ułożyć na stosie kart odrzuconych obok planszy.
Zbudowanie cudu
Ostatnia z możliwości to budowa cudu. W grze może powstać maksymalnie siedem cudów. Jeśli gracz wybierze taką akcję, opłaca koszt cudu, a kartę budowli umieszcza pod kartą cudu.
Pion konfliktu i dominacja naukowa
Wróćmy jeszcze do planszy głównej oraz do znajdujących się na niej znaczników militarnych i postępu naukowego.
- Gracz może przesunąć pion konfliktu w stronę przeciwnika, jeśli uzyska czerwoną kartę, na której znajduje się symbol tarczy. Pion konfliktu w stolicy to natychmiastowe zwycięstwo przeciwnika.
- Jeśli natomiast gracz zdobędzie dwa takie same symbole naukowe (znajdują się one na zielonych kartach), może pobrać jeden żeton postępu. Uzyskanie sześciu żetonów postępu to natychmiastowe zwycięstwo.
Po zakończeniu pierwszej epoki, rozpoczyna się druga, a następnie trzecia. Układ kart budowli dla każdej z epok podany jest w instrukcji.
7 cudów świata: Pojedynek – kto wygrywa?
Kto wygrywa pojedynek? Zwycięstwo przysługuje graczowi, który jako pierwszy zyska dominację naukową lub militarną. Jeśli jednak do zakończenia trzeciej epoki żaden z graczy nie zyska zwycięstwa, zwycięzca wyłaniany jest drogą cywilną, a więc na podstawie uzyskanych punktów. Punkty przyznawane są za:
- uzyskanie przewagi militarnej – liczba punktów uzależniona jest od położenia na planszy piona konfliktu,
- wzniesione budowle,
- wybudowane cuda architektoniczne,
- zdobyte żetony postępu,
- zgromadzone monety.
Podsumowanie
7 cudów świata: Pojedynek to gra planszowa dla dwóch osób, w której o zwycięstwo walczą dwie cywilizacje. Podczas rozgrywki gracze budują cuda architektoniczne, wznoszą budowle, przesuwają pion konfliktu w stronę wroga, gromadzą monety i żetony postępu. Wygrać można poprzez dominację militarną, naukową lub zgromadzenie najwyższej liczby punktów. Gotowy na wyjątkowy pojedynek? Trzymamy kciuki!