7 cudów świata: Pojedynek – super rozgrywka dla dwóch osób
2025-04-08

7 cudów świata: Pojedynek - na czym polega gra?
7 cudów świata: Pojedynek to planszówko-karcianka dla dwóch osób. Wykorzystane są tutaj niektóre mechaniki gry 7 cudów świata, ale nie brakuje też nowości i unikalnych wyzwań. Rozgrywka obejmuje trzy epoki - w pudełku znajdują się karty dedykowane epoce I, II i III. Wszystkie karty nazywane są budowlami - włącznie z tymi, które nie przedstawiają budowli. Każdy z graczy skupia się na budowie wielkiej cywilizacji - może to zrobić poprzez uzyskanie dominacji militarnej, przewagę w dziedzinie edukacji lub przez zwycięstwo cywilne.7 Cudów świata: Pojedynek - zawartość pudełka
Co znajdziesz w pudełku? Ma ono dość bogatą zawartość.Plansza
Plansza to główny element gry - po przeciwnych stronach znajdują się miasta graczy. Na planszy wygospodarowane są obszary na żetony militarne, znaczniki postępu, a także na pion konfliktu (zadbaj o to, by był jak najdalej od Twojego miasta).Karty cudów
W grze mamy dwanaście kart cudów architektonicznych. Na każdej z kart znajdują się informacje na temat kosztu budowy cudu oraz efektów, jakie daje dana karta. W zależności od wybranego cudu, można liczyć na takie bonusy, jak dodatkowe monety, możliwość rozegrania dodatkowej tury, pozbawienie przeciwnika wybranej karty. Karty cudów to: Biblioteka Aleksandryjska, Via Appia, Circus Maximus, Kolos Rodyjski, Latarnia morska na Faros, Wiszące ogrody Semiramidy, Mauzoleum w Halikarnasie, Pireus, Piramida Cheopsa, Piramida Cheopsa, Sfinks, Posąg Zeusa w Olimpii.Karty budowli
Karty budowli to kolejny, istotny element gry. Na każdej z kart znajdują się informacje na temat nazwy budowli, kosztu w monetach lub materiałach oraz efektów. Jeśli na karcie nie ma informacji na temat kosztów, oznacza to, że wzniesienie budowli nie jest związane z opłatami. Na niektórych kartach dodatkowo znajdują się białe symbole, dzięki którym gracz zyskuje możliwość wzniesienia darmowej budowli w kolejnych epokach. Karty przedstawiają 7 rodzajów budowli - każdy rodzaj ma przypisany konkretny kolor. Wyróżniamy:- Karty brązowe, surowce - budowle produkujące materiały.
- Karty szare, dobra - budowle produkujące materiały.
- Karty niebieskie, budowle cywilne - pozwalające na uzyskanie określonej liczby punktów.
- Karty zielone, naukowe - umożliwiają zdobycie symboli naukowych oraz punktów.
- Karty żółte, handlowe - dają monety, produkują materiały, mogą zmienić cenę towaru, czasem umożliwiają zdobycie punktów.
- Karty czerwone, militarne - dają potęgę militarną.
- Karty fioletowe, Gildii - wykorzystywane wyłącznie w epoce III (zamiast kart surowców i dóbr). Dzięki karcie Gildii i spełnieniu określonych warunków, można zdobyć dodatkowe punkty.
7 cudów świata: Pojedynek - instrukcja
Zaczynamy od przygotowania planszy, kart, znaczników i monet.
- Na planszy, w odpowiednich miejscach, należy umieścić pion konfliktu, pięć zakrytych żetonów postępu, cztery zakryte znaczniki militarne.
- Każdy z graczy otrzymuje 7 monet.
- Kolejny krok to przygotowanie kart cudów. Talię należy potasować, a następnie ułożyć 4 karty obok planszy. Gracz numer jeden wybiera jedną kartę cudów, gracz numer dwa - dwie karty, gracz numer jeden zabiera ostatnią kartę. Taką akcję należy powtórzyć, ale gracze wybierają karty w odwrotnej kolejności. Teraz gracz numer dwa wybiera jako pierwszy. Każdy z graczy rozkłada wybrane karty cudów w swoim obszarze gry.
- Przygotowujemy karty epok. Z każdej talii należy wybrać 3 losowe karty i odłożyć do pudełka - nie będą już potrzebne. Dodatkowo, do kart epoki III należy dodać karty Gildii.
- Kolejny krok to przygotowanie kart epoki I. Karty należy ułożyć zgodnie z zawartym w instrukcji schematem i tak, by każdy z graczy miał do nich dostęp.
7 cudów świata: Pojedynek instrukcja: jak grać?
Gdy już wszystko jest przygotowane, można rozpocząć wielki pojedynek. Gracze naprzemiennie rozgrywają swoje tury. Na turę składają się różne akcje, są to:Wybór karty budowli
Gracz wybiera jedną z rozłożonych kart budowli. Uwaga, musi to być karta dostępna, czyli taka, która nawet w części nie jest zakryta przez inne karty. Po wyborze karty budowli, gracz może wykonać jedną z trzech akcji, do wyboru ma:Wzniesienie budowli
Taka akcja, w zależności od karty, stawia przed graczem inne wymagania. Konieczne może być:- Dostarczenie odpowiednich materiałów - aby wznieść budowlę, gracz musi dostarczyć wskazane materiały, np. drewno, glinę, szkło, papirus, drewno. Wskazane materiały gracz może wyprodukować lub zakupić - produkcję materiałów umożliwiają karty brązowe, szare oraz część kart żółtych. Co ważne, gracz może wykorzystywać wyprodukowane materiał tyle razy, ile chce, nie traci ich po wzniesieniu budowli.
- Opłata w monetach - w takiej sytuacji gracz musi dostarczyć do banku podaną na karcie liczbę monet.
- Darmowa budowa - zdarza się, że możliwe jest darmowe wzniesienie budowli. Karty z darmową budowlą oznaczone są białymi symbolami.
Odrzucenie karty
Gracz może także odrzucić wybraną kartę. W zamian otrzymuje z banku dwie monety plus jedną, dodatkową monetę za każdą żółtą kartę, którą ma w swojej kolekcji. Odrzucone karty należy ułożyć na stosie kart odrzuconych obok planszy.Zbudowanie cudu
Ostatnia z możliwości to budowa cudu. W grze może powstać maksymalnie siedem cudów. Jeśli gracz wybierze taką akcję, opłaca koszt cudu, a kartę budowli umieszcza pod kartą cudu.Pion konfliktu i dominacja naukowa
Wróćmy jeszcze do planszy głównej oraz do znajdujących się na niej znaczników militarnych i postępu naukowego.- Gracz może przesunąć pion konfliktu w stronę przeciwnika, jeśli uzyska czerwoną kartę, na której znajduje się symbol tarczy. Pion konfliktu w stolicy to natychmiastowe zwycięstwo przeciwnika.
- Jeśli natomiast gracz zdobędzie dwa takie same symbole naukowe (znajdują się one na zielonych kartach), może pobrać jeden żeton postępu. Uzyskanie sześciu żetonów postępu to natychmiastowe zwycięstwo.
7 cudów świata: Pojedynek - kto wygrywa?
Kto wygrywa pojedynek? Zwycięstwo przysługuje graczowi, który jako pierwszy zyska dominację naukową lub militarną. Jeśli jednak do zakończenia trzeciej epoki żaden z graczy nie zyska zwycięstwa, zwycięzca wyłaniany jest drogą cywilną, a więc na podstawie uzyskanych punktów. Punkty przyznawane są za:- uzyskanie przewagi militarnej - liczba punktów uzależniona jest od położenia na planszy piona konfliktu,
- wzniesione budowle,
- wybudowane cuda architektoniczne,
- zdobyte żetony postępu,
- zgromadzone monety.